Fietsoversteken in middenberm aan Holleweg/Schomstraat, omleiding in beeld.

Aan het kruispunt met de Holleweg en Schomstraat komen twee fietsoversteken, ingericht met middenbermen en omegabeugels. Deze suggestieve oversteken bieden actieve weggebruikers op weg naar school en andere bestemmingen een veiliger alternatief om de Guido Gezellelaan over te steken.

Update 221023

De werken zijn uitgevoerd, alhoewel het nu veiliger is voor de fietser om over te steken stellen wij een nieuw probleem vast. De wagens staan na de herinrichting in de buurt van dit kruispunt (richting centrum, noordkant) op de stoep geparkeerd en ook voor een deel op het fietspad.

Dit vormt zowel een gevaar voor fietsers als voetgangers die nu het fietspad op moeten. Voor personen met een beperking is het helemaal een obstakel. Kortom een gevaarlijke situatie voor iedereen: fietsers, voetgangers én auto’s.

De werken starten maandag 11 september en zullen een 4-tal weken duren. De werken worden gefaseerd uitgevoerd en starten aan de zijde van de Holleweg.

Gemotoriseerd verkeer blijft in beide richtingen beurtelings mogelijk met tijdelijke verkeerslichten aan een vertraagde snelheid en fietsers volgen een lokale omleidingsroute.

Alhoewel het AWV oorspronkelijk in hun bewonersbrief en toelichting melding had gemaakt van ledverlichting aan de oversteekplaats  zijn ze hier op 060923 op teruggekomen, volgens AWV gaat het hier om een fietssuggestieoversteekplaats die zonder markering wordt ingericht en waarbij overstekende weggebruikers voorrang dienen te verlenen aan de andere weggebruikers. Bijgevolg zou het volgens de richtlijnen niet mogelijk om deze oversteekplaats te voorzien van punctuele ledverlichting. 

Omleiding 1: Suska Berg richting Heusden-Centrum

Vanaf de rotonde van Suska Berg tot aan de Rinkaersweg (130 meter verder) wordt tijdelijk tweerichtingsverkeer toegestaan, je kruist dus fietsers die van Zolder komen en richting Beringen rijden. Momenteel staat dat niet aangegeven voor de fietsers die van Zolder komen, pas daarom je snelheid aan in de helling richting de Rinkaersweg.

Aan het einde van de Rinkaersweg aan de Processieweg ontbreekt een omleidingsbord, daar sla je links de Processieweg in om terug op de G.Gezellelaan uit te komen, je kan eventueel ook rechts aanhouden en de Schootstraat volgen die parallel loopt met de G. Gezellelaan

De omleiding richting heusden centrum versneld in beeld

Omleiding 2: Heusden-Centrum richting Suska Berg

De omleiding richting Suska Berg versneld in beeld

Er zijn duidelijke omleidingsborden voorzien, enkel aan het einde van de Rinkaersweg ontbreekt er eentje, zie hierboven onder omleiding 1.

C11 verkeersbord – verboden toegang voor bestuurders van rijwielen

Aan de ingang van de werken op de G.Gezellelaan staat aan elke zijde een C11 bord, verboden toegang voor fietsers dus. Wij stellen echter vast dat veel fietsers dit verbodsbord negeren wat een groot risico inhoudt, de rijbaan waar al het verkeer langs moet is te smal om veilig met de fiets over het fietspad te rijden. Vrachtwagens rijden zelfs volledig over het fietspad zoals onderstaande video aantoont. Volg daarom steeds de omleidingsroute!

de rijbaan is te smal om veilig met de fiets te passeren

Uitzondering voor speedpedelecs

Op de G.Gezellelaan is een max snelheid van 50km/u van toepassing, speedpedelecs mogen in dat geval kiezen of ze op het fietspad of op de rijbaan rijden, bij de werken staat enkel een C11 bord wat niet van toepassing is voor een speedpedelec, speedpedelecs vallen volgens de wegcode onder de noemer “bromfiets” en niet onder “Rijwiel”. Zij mogen hier het C11 bord wat enkel van toepassing is voor rijwielen negeren.

De speedpedelec mag hier rijden, de fietser rechts op het fietspad niet.
Nog een voorbeeld waarom je best de omleidingsroute volgt met de fiets

Hoe geraak ik aan een winkel langs de werken?

Wie in een van de winkels moet zijn waar de werken worden uitgevoerd stapt best af van de fiets en wandelt dan met de fiets aan de hand over het voetpad.

Deel Dit Artikel
Laat een reactie achter

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *