Trage weg Trampad

De fietsersbond wil maandelijks een waardevolle trage weg in de kijker zetten die gemakkelijk toegankelijk is met de fiets. Het gaat hierbij om trage verbindingen tussen de kerkdorpen, langs natuur en toeristische trekpleisters.

Voeg een reactie toe
7.5 Score
Trampad

Lengte van het pad: 660 meter. Breedte van het pad: ongeveer 2 meter

Het trampad is een verbinding tussen de Koolmijnlaan, Schansstraat en Exelgaarden. Het pad start aan het winkelcentrum Muitenberg (Basic Fit, Action) en kruist de Schansstraat (woning) waarna het de Halbeek oversteekt om zo in Exelgaarden aan te komen. Vanuit de kruising (woning) kan je vlotjes via de Schansstraat (fietspad) de Koerselsebaan bereiken met een oversteekplaats aan het station.

Bij droog weer is het bospad voldoende berijdbaar zowel met de fiets als bakfiets. Enkel na een regenbui is het wat modderig en kan de ondergrond glad zijn. Het tweede deel richting Exelgaarden (weiland) is eerder een wandelpad maar ook befietsbaar.

Je kan er ook verschillende hutten, tunnels, tipi’s, omheiningen en een verblijfplaats voor marters ontdekken. Allemaal gemaakt van wilgentakken door Kevin, een wandelaar en fervent fietser om voorbijgangers alzo een leuke attractie te bieden.

Trampad in beeld

Historiek oude tramroute

In 1955 reed de laatste tram door Zonhoven en markeerde het einde van de lijn Hasselt – Leopoldsburg van de Nationale Maatschappij der Buurtspoorwegen. Weinig resten herinneren nu nog aan de vroegere tramlijn die ooit door het hart van Zonhoven liep. Deze werd vervangen door de komst van de lijnbus.

De lijn voor reizigers- en goederenvervoer tussen Hasselt en Leopoldsburg werd geopend op 1 september 1899. Tegen de jaren dertig werd duidelijk dat de dorpen Zolder en Heusden onvoldoende bediend werden via het traject van Zonhoven naar Beringen. De zwarte tram reed vanuit het centrum van Zonhoven naar “de wissel” bij het huidige Dorpsplein, vervolgde zijn weg langs de Engstegenseweg over de viaduct van de spoorlijn Hasselt – Houthalen, langs Halveweg naar de Beringersteenweg, en zo verder naar Zolder, Heusden, Beringen en Koersel. Er werd serieus overwogen om de tramlijn te verleggen en dichter bij de stedelijke gebieden te brengen, maar dit kostte tijd.

Mogelijk speelden ook de kolenmijnen van Houthalen en Zolder een rol in deze kwestie, omdat de mijnwerkers tot dan toe praktisch geen gebruik konden maken van deze tramlijn. Het nieuwe traject Zonhoven – Houthalen (kolenmijn) werd operationeel in oktober 1941 en drie jaar later werden elektrische voertuigen ingezet. In december 1946 werd het traject van de kolenmijn van Houthalen tot die van Zolder bediend en reden de elektrische trams vanaf juni 1952. De lijn werd verlengd tot Heusden-Cité en vervolgens naar Koersel.

De moderne Limburger herinnert zich de oude puffende stoomtram slechts van oude ansichtkaarten en verhalen. Het inzetten van zo’n stoomtram rond de jaren 1880 was een zegen voor onze regio, omdat het vele gebieden uit hun isolement haalde. De lijn Hasselt – Heusden werd op 21 mei 1955 stopgezet en kort daarna reed de laatste tram door het dorpscentrum van Zonhoven. Deze ging rechtstreeks richting de hoofdstad en zou nooit meer terugkeren.

Sfeerbeelden

*klik op de foto’s voor een grotere weergave.*

Trampad
Score 7.5
Waardevolle verbinding 10
Kwaliteit ondergrond 6
Toegankelijkheid bakfiets/fietskar 6
Toegankelijkheid fiets 8
Deel Dit Artikel
Laat een reactie achter

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *