De fietsstraat in de Sint-Jacobusstraat in Eversel onder de loep, een vals gevoel van veiligheid?

De oudervereniging van de Springplank in Eversel postte op 8 Decemer volgend berichtje in de “ge zet van Eversel als” facebookgroep:

Lieve ouders,

Het is ons opgevallen dat er dagelijks gevaarlijke situaties zich voordoen in deze fietsstraat.Rij je met de auto? Hier mag je géén fietsers voorbij steken & mag je max 30km/uur rijden.Heb jij net je kindje van school gehaald? Hou je kindje bij de hand en zorg ervoor dat hij/zij niet meters voor je uit loopt, fietst en stept. De verkeersregels gelden ook in deze straat dit is geen schoolstraat.

Samen zorgen we voor een veilige situatie aan en rondom onze schoolpoort.

Een Veiliger Schoolomgeving: De Impact van de Schoolstraat.

Schoolstraat Everselkiezel

De invoering van de schoolstraat in de Everselkiezel in samenwerking met de gemeente Heusden-Zolder heeft de schoolomgeving rustiger, veiliger en aangenamer gemaakt. Slagbomen zijn geplaatst wat ouders en leerkrachten meer ruimte geeft om elkaar te ontmoeten. Het parkeerverbod (stilstaan en parkeren) in bermen van omliggende straten tijdens schoolstraaturen vermindert verkeerschaos en bevordert veilig stappen en trappen naar school. Aanpassingen zoals het verplaatsen van zebrapaden naar veiliger locaties dragen hieraan bij. Meer info via deze link.

Fietsstraat Sint-Jacobusstraat: Veiligheid in Vraag

Na de invoering van de schoolstraat in de Everselkiezel werd de Sint-Jacobusstraat omgevormd tot een fietsstraat. Ouders halen hun kleuters op via Sint-Jacobushof (wat afgesloten is voor verkeer), en wandelen vervolgens via Sint-Jacobusstraat naar de parking aan Sint-Baaf.

parking naast de kerk biedt plaats voor bijna 80 wagens

Hoewel de schoolstraat in de Everselkiezel afgesloten is voor gemotoriseerd verkeer en daardoor zeer veilig is voor voetgangers en fietsers van de lagere school, stelt de oudervereniging dat de fietsstraat, waar ouders hun kleuters begeleiden naar de parking aan Sint-Baaf, deze veiligheid niet biedt.

Op basis van onze ervaring met zowel succesvolle als minder succesvolle fietsstraten, hebben we de fietsstraat aan de Springplank bezocht om te beoordelen of deze bijdraagt aan de algemene veiligheid.

Vaststellingen in de fietsstraat: algemeen en tijdens begin en einde van de schooldag

Enkele algemene vaststellingen

  • Er is een Verkeersbord E3 (stilstaan en parkeren verboden) tijdens schooluren en een extra infobord met vermelding van maximale snelheid en inhaalverbod.
  • Sint-Jacobushof is niet toegankelijk voor gemotoriseerd verkeer.
sint-jacobushof
  • Bij het inrijden van de fietsstraat staat een F111 Zone Fietsstraat-bord en er is een klein fietsstraatlogo op de grond voorzien.
ingang via de Bovenstraat met zone fietsstraat bord en logo op de weg

Vaststelling begin- en einde schooldag in Sint-Jacobusstraat:

  • Er rijden nauwelijks fietsers of auto’s door de straat.
  • Er is veel overstekend voetgangersverkeer aan Sint-Jacobushof.
  • Sommige ouders lopen met hun kinderen aan de rechterkant van de Sint-Jacobusstraat, richting Everselkiezel. Hierdoor hebben ze het verkeer dat van achteren komt niet in de gaten.
  • Sommige ouders laten hun kinderen ver voor zich uit fietsen of steppen, zowel links als rechts van de rijbaan.
  • Sommige ouders parkeren in de bermen van de Bovenstraat, hier geldt weliswaar geen parkeer- of stilstaan verbod.
  • De auto’s die door de fietsstraat rijden volgen meestal rustig achter fietsers (op een enkele uitzondering na). Ouders die hun kleuters te voet begeleiden terwijl ze fietsen of steppen, worden wel ingehaald.

Vaststelling begin schooldag in Everselkiezel

  • Hoewel dit niet tot de fietsstraat behoort, merkten we dat sommige ouders hun kinderen afzetten bij de slagboom in de Everselkiezel, ze stoppen vlak voor de slagboom ondanks een verbod op stilstaan en parkeren dat daar van toepassing is. Ondertussen liepen er kinderen langs en achter de stilstaande auto’s wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.
  • Om 08:30 reed een schoolbus via de slagboom bij de kerk de schoolstraat in en parkeerde voor de schoolpoort, terwijl er nog kinderen voorbijliepen. Nochtans ligt de parkeerplaats voor de schoolbus 100 meter verder, buiten de schoolstraat, in de Bovenstraat.
  • We merken ook op dat de Bavostraat wordt gebruikt als parkeerplaats (het deel wat parallel loopt aan de Everselkiezel), zij het net buiten de zones waar parkeren en stilstaan verboden zijn. Aan het einde van de schooldag lopen ouders met hun kinderen van aan de schoolpoort de Bavostraat in (het korte deel dat aansluit aan de Everselkiezel) , maar gebruiken daarbij de volledige breedte van de weg wat onverantwoord was aangezien dit een gewone rijweg is. We zagen een auto op ons af komen, die zich stapvoets een weg moest banen tussen de wandelaars.
Bus in de schoolstraat en stilstaan voor de schoolpoort

Onze mening

Het omvormen van de Sint-Jacobusstraat tot een fietsstraat creëert een vals gevoel van veiligheid door het beperkte auto- en fietsverkeer. Sommige ouders laten hun kinderen zonder toezicht fietsen of steppen, soms wel 50 meter voor hen uit. Hierdoor lijkt de straat meer op een speelstraat dan op een echte fietsstraat, wat het risico op ongelukken voor kleuters vergroot.

In een fietsstraat moeten voetgangers hun wettelijke plek innemen voor hun eigen veiligheid. Als er geen voetpad is, moeten ze zo dicht mogelijk bij de rand van de rijbaan en aan de linkerkant wandelen (zodat men het verkeer ziet aankomen).

In een schoolstraat zijn kinderen van de lagere school vrijwel volledig beschermd tegen gemotoriseerd verkeer. Alleen bewoners van de schoolstraat hebben toegang, op voorwaarde dat ze een vergunning hebben en zich aan aangepast rijgedrag houden.

Voor kleuters daarentegen biedt de fietsstraat echter geen bescherming, omdat er geen voetpad is en zij zich noodgedwongen tussen het verkeer op de weg moeten begeven. Auto’s rijden er voorbij aan ouders die hun kleuters te voet begeleiden terwijl deze fietsen of op hun steps staan.

Kleuters op hun kinderfietsjes, met of zonder zijwieltjes, mogen niet worden ingehaald in een fietsstraat, dit inhaalverbod geldt echter niet voor steps.

links Sint-Jacobusstraat, rechts dekenstraat in Zolder

De fietsstraat in de Sint-Jacobusstraat is momenteel niet afgestemd op de noden van fietsers en maakt geen deel uit van een groter fietsnetwerk. Het fietsverkeer is er bovendien erg beperkt, wat ons doet twijfelen aan het nut van de fietsstraat. Daarnaast biedt de straat geen veilige doorgang voor kleuters. Bovenstaande foto laat het verschil zien met een goed ingerichte fietsstraat.

Voorstel omvorming tot een schoolstraat

Daarom stellen we voor om de Sint-Jacobusstraat om te vormen tot een schoolstraat, eventueel vanaf Sint-Jacobushof. Zo kunnen ouders met hun kleuters een stuk veiliger naar de parking bij Sint-Baaf wandelen.

Een andere mogelijkheid is om de kleuters via de schoolpoort aan de Everselkiezel binnen en buiten te laten. Zo komen ze meteen in de schoolstraat terecht, waar ze veel veiliger kunnen worden begeleid.

Tijdens onze observaties werd één wagen gezien die zich niet hield aan het inhaalverbod. De auto haalde ons in met een te hoge snelheid, terwijl voor ons een fietser met een kinderkar en twee kleuters op een step reden, en dat terwijl het nog donker was. Dit incident benadrukt dat kleuters in de fietsstraat een groter risico lopen om aangereden te worden.

Deel Dit Artikel
3 Reacties
  • zou makkelijker zijn als er een kiss en ride zou voorzien worden. niet alle ouders hebben de tijd om van de sporthal te begeven naar de schoolpoort en weer helemaal terug. Binnenkort gaan ze nog van rondpunt tot rondpunt schoolstraat maken.

  • Meestal is iedereen wel voor ´meer veiligheid voor de zwakste weggebruikers´ kinderen dus, maar….als IK (!) hiervoor ook maar iets moet inboeten aan m´n privileges als ´koning auto´tja ja, dan heb IK (!) er wel ´n probleem mee hoor! Typisch ´not in my backyard´ gedrag…. jammer. Probeer die meest veilige optie bvb. eens ´n schooljaar uit, evalueer eerst en vooral op basis van ´veiligheid voor de zwaksten´ en kom dan tot ´n eindconclusie (die dan mogelijk enkele verworven vrijheden van ´koning auto´ inperkt).
    Veel succes!

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *