De trage weg Door ‘t Stuk begint bij de kruising van de Schootstraat en de Edward Staintonstraat, net voor de spoorwegovergang. Hier kun je de spoorweg volgen tot aan de brug van het Routeke. Na de brug heb je de optie om rechtsaf te rijden richting Zolderseweg, maar de eigenlijke trage weg loopt rechtdoor langs de spoorweg en sluit aan op het nieuwe knuppelpad. Dit pad slingert door het natuurgebied Berkenbosbeek en eindigt bij de Stukkenstraat in Zolder.
Het natuurreservaat Berkenbosbeek, 32 hectare groot en beheerd door Natuurpunt, dankt zijn naam aan de beek die uitmondt in de Mangelbeek. Het gebied ontstond door zandsteenwinning tot 1940 en door verzakkingen van ingestorte mijnschachten van de steenkoolmijn in Zolder, wat zorgde voor de vorming van moerasachtige delen.
Het eerste deel van de trage weg, vanaf de spoorwegovergang, is in mindere staat (gedeeltelijk verhard) maar sluit vanaf de spoorwegbrug aan op de vernieuwde wegen van het Project Mangelbeekvallei. Deze zijn van uitstekende kwaliteit.
Hoewel onze trage wegen serie normaal enkel goed befietsbare paden in kaart brengt, maken we hier een uitzondering. Het knuppelpad is te smal om veilig met de fiets te passeren, en het kruisen van andere fietsers of voetgangers is risicovol. Omdat er geen leuning is bestaat het gevaar in de drassige waterpartijen te vallen. Daarom raden we af om dit pad met de fiets te gebruiken.
Klik op de foto’s voor een grotere weergave
Zie ook: Knuppelpad in aanbouw
Zelf ben ik er al meermaals over gewandeld, echt prachtig. Maar toch vind ik het spijtig dat, mensen met een beperking, die niet zonder rolstoel of rollator kunnen, ouders met kinderwagens en zelfs fietsers met de fiets aan de hand niet gebruik kunnen maken van deze vlonder, ze kunnen elkaar gewoon niet kruisen, zo smal is de vlonder. Hebben deze mensen geen recht om van dit prachtis stukje natuur te genieten? Deze vlonder heeft veel geld gekost, daar ben ik me van bewust, maar om de zoveel meter een kleine, korte uitwijkstrook voorzien waar tegenliggers elkaar kunnen kruisen, kan toch niet zoveel meer gekost hebben.
Theo Rayen