Het Routeke, ook wel bekend als het voormalige kolenspoor van Zolder, was ooit een cruciale spoorlijn die de steenkoolmijn van Zolder verbond met de kolenhaven in Genenbos (Lummen).
Langs Het Routeke loopt een prachtige trage weg (onderdeel van het Mangelbeekvallei-project) die zich uitstrekt van de Havenstraat (ongeveer 1 km vanaf het Albertkanaal) tot aan de spoorweg bij de Edward Staintonstraat. Dit 5,5 km lange traject biedt talloze mogelijkheden om via rustige zijpaden de omliggende natuur en dorpen te verkennen.

Langs de trage weg vind je verschillende bruggen die verbindingen vormen onder het Routeke, met uitzondering van één punt. Deze verbindingen worden hier verder toegelicht.

Een Netwerk van Verbindingen
Klik op de kaart hierboven voor een grotere weergave. De nummers op de kaart verwijzen naar de locatie van de bijbehorende verbindingen hieronder. We starten vanaf het kanaal en bewegen richting de spoorweg in Heusden.
Tip
Als de beeldkwaliteit niet goed is bij het afspelen van onderstaande video’s, klik dan op het tandwieltje rechtsonder de video en kies een hogere afspeelkwaliteit.
Verbinding 1: Lummen – Viversel
- Linksaf: Hier steek je Het Routeke over via de trage weg Meulkens (let op voor passerende fietsers, zoals wielrenners en speedpedelecs). Dit pad sluit aan op de Mangelbeekstraat en brengt je richting Lummen. Dit pad maakt ook deel uit van de Heusden-Zolder Bolt-route.


- Rechtsaf: Deze route is ook een onderdeel van de trage weg Meulkens en voert je richting Viversel. Het korte traject tussen het Routeke en de brug over de Mangelbeek, dat over het grondgebied van Lummen loopt, was vroeger moeilijk berijdbaar. Dankzij het Mangelbeekvallei-project is deze belangrijke verbinding nu opgeknapt. Zie onderaan de foto’s van de situatie vóór en na de werken.

Beide zijwegen zijn uitstekend berijdbaar met de fiets.
Verbinding 2: Boekt – Eversel
- Rechtsaf: Hier beland je op een opgewaardeerde trage weg: het Kongopaadje, dat je via de Kongostraat richting Boekt leidt. Recent zijn hier een extra afrastering en een wildrooster geplaatst. Voorheen was deze route niet toegankelijk voor fietsers.

Er is ook een vee- of wildrooster aangelegd, wat een risico kan vormen voor kleine kinderen op de fiets.

Er is ook een mogelijkheid om via een aangelegde grindhelling het routeke op te geraken. Maar let op: de helling is steil en de ondergrond los. Aan de overkant van de brug bevindt zich een oudere trap met een fietsgoot, die als alternatief gebruikt kan worden.


- Linksaf: De weg onder de brug naar de Obbeekstraat richting Eversel is er slecht aan toe. Zwaar verkeer tijdens de werken rond de Mangelbeek, heeft het pad hobbelig en modderig gemaakt. Bij regenval ontstaan er flinke plassen. Omdat de doorgang onder de brug regelmatig onder water loopt, heeft de gemeente onlangs een smal pad onder de brug aangelegd. Ook de brug over de Mangelbeek vertoont schade. Hoewel deze route niet werd opgenomen in het Mangelbeekvallei-project, verdient ze zeker een opknapbeurt gezien haar belangrijke verbindingsfunctie met Eversel.



Verbinding 3: kasteel Meylandt
- Rechtsaf: Hoewel deze route wel onder het Mangelbeekvallei-project viel, is opwaardering niet gelukt vanwege vergunningsproblemen. Het is een smal pad dat bij nat weer zeer modderig en glad is, in de zomer is het omgeven door brandnetels. Niet ideaal dus en een gemiste kans aangezien het een veilige verbinding richting kasteel voorziet.


- Linksaf: Deze verbinding onder de brug leidt terug naar de Graaf De Theuxlaan, maar is niet geschikt voor fietsers.

Verbinding 4: Schootstraat
- Rechtsaf: Dit pad sluit aan op de trage wegen Elsstraat en Broekpad, maar is alleen bedoeld voor wandelaars.

- Linksaf: Onder de brug door blijf je op de trage weg Elsstraat, die aansluit op de Schootstraat (ter hoogte van de kapel van O.L. Vrouw van Gedurige Bijstand). De weg is bezaaid met kleine en grotere putten. Vroeger lagen hier de dorpstuintjes, maar die zijn intussen verhuisd naar de Garenstraat.


Verbinding 5: Schootstraat
- Rechtsaf: Via de trage weg Beetspad kom je uit op het Maalbeekpad, maar dit pad is niet opgewaardeerd. Het heeft smalle rijsporen en is na regen modderig en glad, waardoor het moeilijk berijdbaar is. Gezien het Beetspad een belangrijke verbindingsweg is tussen Heusden en Zolder, zou een opwaardering ervan zeer wenselijk zijn.

- Linksaf: Deze weg onder de brug door richting Schootstraat is in relatief goede staat, met alleen wat kleine plassen na regenbuien. Bij de brug kun je via een grindpad ook op het routeke komen.


Verbinding 6: Heusden-Cité
- Rechtsaf: Hier kom je uit op de trage weg Door T Stuk die aansluit op het nieuw aangelegde knuppelpad richting Zolder, maar we raden deze route af voor fietsers.


- Linksaf: Onder de spoorwegbrug door kom je uit op de Edward Staintonstraat en de spoorwegovergang, waar je de verbinding naar Heusden-Cité kunt nemen.

Aan de achterkant van de brug kun je terug op het routeke komen, maar het pad is vrij steil en bij nat weer glad.


Conclusie
Het Routeke en zijn zijpaden bieden een unieke mix van historie, natuur en recreatie. Hoewel sommige routes nog opwaardering behoeven, is het traject een prachtig voorbeeld van hoe oude infrastructuur een nieuwe bestemming kan krijgen. Voor wandelaars en fietsers is het een ontdekkingstocht door het hart van de Mangelbeekvallei, waar elke verbinding een nieuw avontuur belooft.
De toegangsweg van de havenstraat naar het routeke is niet al te best ,dat zijn twee diepe geulen naast elkaar veroorzaakt door tractors of auto’s ?
Trouwens ,elke toegangsweg vanuit de schootstraat naar het routeke zij niet al te best.mvg .
Om aan de nieuw aangelegde trage wegen te geraken moet men laarzen aandoen,spijtig.Het fietspad in de Schootstraat is een ramp ,verzakkingen, staat vol plassen als het regent. Zou een renovatie mogen krijgen.