Veiligheid in fietsstraten: analyse, vaststellingen en voorstellen voor verbetering in Zolder-Centrum

De Fietsersbond verwelkomt de fietsstraten in Zolder-Centrum. Met de toevoeging van de Dekenstraat, Dorpsstraat en Molenstraat aan de fietszone zou dit een veiligere omgeving moeten creëren, met name voor de schoolkinderen van basisscholen 't Molenholleke, De Leerplaneet en Daltonschool. Het autoverkeer kan efficiënt richting de snelweg via de Bieststraat/Elf Novemberstraat rijden.

Voeg een reactie toe

Opgelet

Dit zijn de voorstellen en evaluaties van de Fietsersbond, waar grondig over is nagedacht. Deze kunnen verder besproken worden met de gemeente en andere belanghebbenden.

De Fietsersbond heeft sinds de invoering van de fietsstraten in Zolder-centrum deze grondig gevolgd. Hoewel fietsers in een fietsstraat voorrang hebben en auto’s te gast zijn, hebben wij herhaaldelijk geconstateerd dat fietsers een GROTER risico lopen om aangereden te worden. Hier presenteren we onze bevindingen en voorstellen om de situatie te verbeteren.

Wat zijn de regels in een fietsstraat?

  • De maximumsnelheid in een fietsstraat is 30 km/u voor alle weggebruikers.
  • In een fietsstraat is het verboden om fietsers in te halen: alle gemotoriseerde voertuigen blijven altijd achter de fietsers. Ook als er weinig fietsers zijn of als er voldoende ruimte is om fietsers met voldoende afstand in te halen.
  • Enkel prioritaire voertuigen (met sirene en zwaailicht) mogen fietsers inhalen.
  • Een speedpedelec hoort tot de categorie bromfietsen. Maar in fietsstraten wordt de speedpedelec beschouwd als fiets en mag hij andere fietsers inhalen aan een max. snelheid van 30 km/u.
  • Fietsers gebruiken de volledige breedte van (hun deel) van de rijbaan.
  • In een eenrichtingsstraat gebruiken fietsers de volledige breedte van de rijbaan.
  • In tweerichtingsstraten gebruiken fietsers de rechterhelft van de rijbaan.
  • Fietsers mogen auto’s links inhalen.
  • Als auto’s stilstaan mogen fietsers de auto’s ook langs rechts voorbijrijden.
  • Voorrangsregels blijven van toepassing voor zowel fietsers als gemotoriseerd verkeer.

(bron: fietsberaad)

Evaluatie

De beoordeling bestaat uit twee delen: eerst onze vaststellingen en daarna een samenvatting van onze voorstellen onderaan de pagina.

VASTSTELLINGEN

Sensibilisering

Een fietsstraat is een nieuw concept in onze gemeente. Om gewenning te bevorderen, hebben het gemeentebestuur en de Fietsersbond direct na de invoering in 2022 een sensibiliseringsactie opgestart.

Sensibilisering gemeente

LCD paneel aan het Sint-Willibrordusplein

De gemeente informeerde en sensibiliseerde via hun website en Infozine. Ook op de publieke videoschermen verschijnt regelmatig “Fietsers baas!” om inwoners te informeren.

Sensibilisering fietsersbond

De Fietsersbond verspreidde sensibiliserende filmpjes op Facebook, waaruit bleek dat het inhaalverbod grotendeels genegeerd werd.

Een overzicht van alle gepubliceerde films:

Publicatie bij opening van de fietsstraat.
Publicatie 1 week na de opening van de fietsstraat.
Publicatie bij de opstart van de scholen op 1 September 2022.

Snelheidsovertredingen

Telraam

Halverwege de Inakker staat een telraam. Vanaf het begin van de metingen blijkt dat 40-50% boven de toegestane 30 km/u rijdt.


Signalisatie

Huidig infobord

Het huidige infobord in de fietsstraat, dat aangeeft dat auto’s achter fietsers moeten blijven, valt onvoldoende op vanwege de lichte pastelkleuren.

Bij de inrichting heeft de gemeente de verkeersborden F111 “fietsstraat” geplaatst, maar de zoneborden voor 30 km/u zijn verwijderd. Ondanks de geldende maximumsnelheid van 30 km/u in een fietsstraat, tonen metingen van het telraam aan dat sommige bestuurders hier niet van op de hoogte zijn of dit bewust negeren.


Asverschuiving

Op de Inakker zijn twee asverschuivingen: bij het kruispunt met het Voetpad en bij het kruispunt met Het Bergske. Auto’s volgen de asverschuivingen niet en snijden de weg af, wat fietsers in gevaar brengt tijdens het inhalen. Als een fietser de asverschuiving wel volgt, is het risico op een aanrijding het grootst.

As-verschuivingen in de Inakker (bron: google)

De onderstaande opname met een 360 graden camera toont de mogelijke gevolgen. Bij het passeren was de afstand tot het fietswiel 60 cm, maar slechts 15 cm tot het fietsstuur en de auto.


Fietsstraat in een helling

In sommige fietsstraten liggen hellingen waar fietsers zonder e-bike of kleine kinderen nauwelijks 10 km/u halen. Dit veroorzaakt ongeduld bij automobilisten, wat leidt tot gevaarlijke inhaalmanoeuvres.

Fietsers voelen zich opgejaagd en gaan uiterst rechts rijden, zelfs in de goot of over het voetpad, om de gehaaste bestuurders door te laten.

Tijdens schoolbegin en -einde is het druk in fietsstraten, met veel doorgaand verkeer en ouders die hun kinderen brengen of halen. Veel fietsende kinderen rijden langzaam, vooral op hellingen, wat het geduld van automobilisten op de proef stelt. De onderstaande video laat ook zien welke risico’s automobilisten soms nemen om onder die omstandigheden in te halen.


Busverkeer

Schoolbussen vormen een risico voor fietsende schoolkinderen in smalle fietsstraten. In de video hieronder zie je hoe een schoolbus, op weg naar Molenholleke, probeert de Holstraat in te draaien via de Dorpsstraat. De bus moet de hele breedte van de straat gebruiken om de bocht te kunnen maken. Op dat moment passeren er kleine kinderen op de fiets aan de linkerkant, terwijl auto’s over het voetpad rijden om de bus te ontwijken.

Schoolbussen

Bussen van de lijn

Er rijdt momenteel ook een bus van De Lijn door de Dorpsstraat en Pironlaan, die bij de kerk een gevaarlijke draai moet maken.


Inrichting

fietsstraten Zolder, een specifiek profiel of een fietsrijloper in afwijkende kleur ontbreekt. (bron: google)

De fietsstraten zijn slecht herkenbaar doordat de logo’s te ver uit elkaar staan en het midden van de rijbaan niet is gemarkeerd. Het is onduidelijk welke breedte van de rijbaan de weggebruiker mag gebruiken.


Doorgaand verkeer

Volgens onderzoek van “Fietsberaad Vlaanderen” is de grootste hindernis voor ’t slagen van “Fietsstraten” het “Weren van doorgaand verkeer of sluipverkeer”. (bron: § 6.2.2. in Rapport – Fietsstraten en Fietszones.)

Verkeerstelling

Bij onze verkeerstelling op vrijdag 26 augustus 2022 van 16:00 tot 17:00 uur constateerden we dat 46% van het verkeer tussen Boekterheide en de Pironlaan (rond punt) doorgaand verkeer was. Op de Pironlaan tot aan Boekterheide was dit 17%, hoewel de Bieststraat sneller is voor deze route. In totaal waren er 99 doorgaande voertuigen gedurende dat uur.

Een tweede telling op woensdag 30 november 2022 van 15:30 tot 16:30 uur liet vergelijkbare resultaten zien: 47% doorgaand verkeer tussen Boekterheide en de Pironlaan, en 23% van Pironlaan tot aan Boekterheide. In totaal waren er 135 doorgaande voertuigen.

We merken op dat doorgaand verkeer vaak gehaast is en fietsers inhalen zodra mogelijk, wat soms leidt tot gevaarlijke situaties.


Handhaving

Begin september, een week na de start van het schooljaar, voerde de politie een noodzakelijke eerste controle uit. De volgende controles werden aangekondigd in de kranten.

090922: 16 bestuurders beboet voor inhalen in fietsstraat in Heusden-Zolder: HBVL

220922: Weer vier overtreders beboet in fietsstraat: Internetgazet

261022: 5 overtreders beboet in de fietsstraat: HBVL

301122: Politie blijft drone inzetten boven fietsstraten: Internetgazet

011222: Ook ouders begaan overtredingen in schoolbuurt (3 overtreders): Internetgazet

010323: 3 bestuurders beboet in fietsstraat tijdens kontrole in omgeving De Leerplaneet: Internetgazet

Hoewel de politie heeft vastgesteld dat het aantal overtreders sterk is gedaald, kan dit afhangen van het aantal (beperkte) fietsers en het tijdstip van de controle.

Om echt te beoordelen of er iets veranderd is, volstaat het om tijdens de spits met een 360 graden camera door de fietsstraten te fietsen. De onderstaande video is op 1 december 2022 tussen 14:00 en 15:00 uur gemaakt met een 360 graden camera aan de fiets. In die tijd werd de fietser 26 keer ingehaald…

Op 14 maart 2023 werd de test rond 17:00 uur herhaald. In de onderstaande video wordt de fietser 36 keer ingehaald binnen een uur. De laatste auto in de Holstraat, ook een fietsstraat, toont aan hoe fietsers soms opgejaagd worden door automobilisten die moeite hebben om zich aan te passen aan de beperkte ruimte om in te halen. Dit kan te wijten zijn aan een gebrek aan kennis van het verkeersreglement.


Verkeersagressie

Een bijna aanrijding door een schoolbus

Verkeersagressie kan voorkomen door onbekendheid met verkeersregels of door gehaaste chauffeurs (zie ook doorgaand verkeer). Dit punt willen we benadrukken.

In juni 2022 werd een fietser bijna aangereden en daarna klemgereden in de Inakker door een buschauffeur. De opnames, gemaakt met een 360 graden camera aan het fietsstuur, zijn uitgezonden op TVL. De gemeente heeft direct na het incident extra fietsstraatlogo’s op de grond aangebracht, maar een aangekondigde sensibiliseringsactie zoals vermeld in HBVL is uitgebleven.

(bron: Het belang van Limburg)

In oktober 2022 was er opnieuw een geval van verkeersagressie in de Inakker gemeld aan de mobiliteitsdienst en lokale politie. Een gehaaste bestuurder vanaf de Sluisbamd door het centrum via de Inakker richting Boekterheide haalde een rolstoelgebruiker in met hoge snelheid. Een fietser maande de bestuurder aan zijn snelheid te minderen, maar de bestuurder stopte plotseling en bedreigde de fietser met een mes.

VOORSTELLEN

Hier zijn enkele suggesties om de huidige situatie te verbeteren, in lijn met het gemeentelijk beleid voor de verkeersveiligheid van actieve weggebruikers, gebaseerd op het “STOP” principe van de gemeente. Dit alles voor een veiliger en aangenamer Zolder-Centrum.

Sensibilisering

We stellen voor om een nieuwe campagne te lanceren via diverse media door de gemeente, politie en fietsersbond, met een nadruk op sociale media.

Heldere taal is hierbij essentieel: “fietsers baas” of “auto te gast” zijn een goed signaal maar moet worden verduidelijkt: wat zijn de precieze regels in een fietsstraat?


Signalisatie

Bijkomende verkeersborden

We stellen voor om bij elke ingang van de fietsstraat een extra verkeersbord SB250 C43 met een maximumsnelheid van 30 km/u te plaatsen, om alle twijfel weg te nemen.

Led display

De mobiele LED display van de politiediensten zou aan het begin van de belangrijkste invalswegen enkele keren per jaar opgesteld dienen te worden met een duidelijke vermelding van de regels binnen deze fietsstraat. Dit best enkele weken vooraleer men over gaat tot controle om de handhaving van de regels binnen de fietsstraten te controleren.  

LED dsiplay aan de inakker.

Aangepaste infoborden

We stellen voor om aan de belangrijkste invalswegen van de fietsstraat een groot infobord te plaatsen met het fietsstraatlogo, de maximumsnelheid en de melding “verboden inhalen”. De informatie “fietser baas” of “auto te gast” is onvoldoende informatief.

Voorbeeld van een infobord in Niel (bron: HLN.be).
Een banner in Kontich (bron: gva)

Ophangen van een banner

Voorstel om een tijdelijke banner te plaatsen aan een invalsweg om de regels in een fietsstraat te benadrukken.

Voorbeeld van een banner in Diest.

Update Maart 24:

Een extra verkeersbord werd voorzien aan de Pironlaan


Inrichting

De inrichting van fietsstraten die ‘heel goed’ en ‘goed’ scoren zijn over de hele lengte (dus continu) goed leesbaar als fietsstraat door een specifiek profiel, specifieke markering of een fietsrijloper in afwijkende kleur.

Fietsberaad – meer info

Een herkenbare fietsstraat moet de weggebruiker, wie hij ook is, in één oogopslag duidelijk maken waar hij moet rijden en welke regels ervan toepassing zijn, momenteel ontbreekt een specifiek profiel of een fietsrijloper in afwijkende kleur.

Uit geregelde fietstellingen blijkt dat in de roodgekleurde fietsstraten het fietsverkeer met 28% stijgt sinds 2020 en zelfs met 160 % sinds 2018

Hbvl – meer info

Spoorwegstraat in hasselt (bron: google)

herkenbare toegang fietszone diest (bron: google)

Snelheidsvertragende ingrepen

Asverschuiving aan Het Bergske

We zien dat gemotoriseerd verkeer de fietsstraat met hoge snelheid inrijdt of versnelt voordat ze de fietsstraat verlaten (tussen Het Bergske en Dorpshof), waar ook de in- en uitrit van de Daltonschool is. We stellen voor om een korte verkeersdrempel te plaatsen tussen Het Bergske en Dorpshof om de maximumsnelheid van 30 km/u af te dwingen.

voorbeeld van een korte verkeersdrempel (bron: Bewerkte afbeelding van googlemaps)

Asverschuiving voetpad

De asverschuiving bij het Voetpad is breed genoeg voor een verkeersbord “D1d – Verplicht rechts aanhouden”. Dit zou het inhalen op deze gevaarlijke plek volledig moeten voorkomen en tevens dienen als snelheidsremmer.

Voorbeeld van een D1d bord (bron: Bewerkte afbeelding van googlemaps)

Doorgaand verkeer

Een sneller alternatief

We hebben een test gedaan waarbij we met een auto en camera één keer door het centrum reden en één keer via de Bieststraat/Elf Novemberstraat. Als men zich aan de snelheidsregels houdt, duurt het trager via het centrum! In een ideale situatie scheelt dit ongeveer 25 seconden, zoals te zien is in de onderstaande video. Als je achter een langzamere fietser komt in de fietsstraat, kan dit gemakkelijk verdubbelen.


Signalisatie

Verkeersbord GIV – Beperking of verbod voor sommige weggebruikers.

Voorstel om bij het binnenrijden van Zolder Centrum verkeersborden C3 met de tekst “Uitgezonderd plaatselijk verkeer” te plaatsen, om doorgaand verkeer te stimuleren om via de Bieststraat/Elf Novemberstraat te rijden. Dit maakt het voor politiediensten moeilijk om te controleren. In de praktijk zal het alleen weren van doorgaand verkeer resultaten opleveren.

Update Sept 23: De gemeente heeft aan de ingang van de Inakker aan Boekterheide en aan het rond punt in Zolder-centrum doorgaand verkeersboden geplaatst.

Doorgaand verkeer rotonde centrum
doorgaand verkeer inakker aan boekterheide

Knip pironlaan

Voorstel voor een knip in de Pironlaan, waardoor alleen fietsers nog kunnen passeren. De uitrit van de parkeergarage bij het Heldenplein zou weer in beide richtingen moeten worden geopend, net als de ingang.

Verkeer dat het dorp in moet, kan via de Bieststraat-Dorpsstraat of de Molenstraat rijden.

(bron: bewerkte kaart van geopunt)

Dit ontwerp zorgt ervoor dat doorgaand verkeer niet langer rechtstreeks door het centrum kan rijden en dit vermijdt. Handelaars blijven goed bereikbaar via de Bieststraat/Dorpsstraat en de Molenstraat.


Bussen

Schoolbussen moeten uit de fietsstraten worden geweerd vanwege de beperkte ruimte, vooral tijdens de drukke tijden rondom schooluren. We pleiten ook voor het verplaatsen van de bushaltes van de Dorpsstraat naar een betere locatie bij het gemeentehuis/Bloemelingen.


Handhaving

Het is belangrijk dat de politie aanwezig is tijdens het begin en einde van de schooldag, omdat het inhaalverbod dan vaak wordt genegeerd. Op dat moment zijn er veel fietsers en auto’s, waardoor controle effectief is.


Getuigenissen

In juni 2023 hebben we een oproep gedaan voor getuigenissen over onze fietsstraten, waarbij de Inakker duidelijk de meeste frustraties oproept onder fietsers die zich opgejaagd en onveilig voelen.

Problemen zoals het niet naleven van het inhaalverbod, irritatie van gemotoriseerd verkeer over de langzame fietsers in de hellingen, en het gebrek aan duidelijke signalisatie en herkenbaarheid van de fietsstraat worden benadrukt in onze evaluatie.


Conclusie Fietsstraten Zolder-Centrum


Wat is er al aangepast?

  • Enkele fietsstraat logo’s zijn lokaal verdwenen doordat ze niet goed hechten op klinkers. Deze zijn ondertussen vervangen op een ondergrond van asfalt.
  • Er zijn “doorgaand verkeer” borden voorzien aan het rondpunt (Pironlaan) en aan de ingang van de Inakker (Boekterheide).
  • Er is een duidelijker bord voorzien (enkel aan de ingang van Zolder-centrum) met de max snelheid en melding dat inhalen niet is toegestaan.

De Inakker staat bekend als een onveilige fietsstraat vanwege druk verkeer tijdens spitsuur, hoge snelheden van in- en uitrijdende auto’s, gevaarlijke as-verschuivingen en aanwezigheid van bussen. Fietsers moeten soms langzaam bergop en automobilisten negeren vaak het inhaalverbod, wat leidt tot stress bij fietsers en frustratie bij automobilisten. Dit veroorzaakt gevaarlijke situaties, zoals gemeld in onze oproep. De Inakker wordt beschouwd als de gevaarlijkste fietsstraat in de gemeente.

Om meer inwoners op de fiets te krijgen, moet er ook fietsvriendelijke infrastructuur zijn. Onze gemeente zet al jaren in op de veiligheid en het comfort van fietsers.

Gemeente Heusden-Zolder

Als Fietsersbond zijn we blij dat het fietsbeleid hoog op de agenda van ons gemeentebestuur staat, omdat fietsers een belangrijke rol spelen in duurzame mobiliteit. Ondanks de invoering van fietsstraten zien we echter dat de veiligheid van fietsers in Zolder-Centrum in het gedrang komt. Er zijn meer maatregelen nodig dan alleen fietslogo’s en verkeersborden om dit te verbeteren.

De fietszone rond de Leerplaneet vormt hierop een uitzondering, door zijn autoluwe karakter en nieuwe indeling. We hopen dat ons gemeentebestuur niet alleen onze bevindingen, maar ook de feedback van inwoners serieus neemt en concrete acties onderneemt voor veilige fietsstraten in Zolder en Heusden-Centrum.

Deel Dit Artikel
Laat een reactie achter

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *