In de gevarenzone: wachten we op een ongeluk in de Inakker?

Tijdens een politiecontrole eind vorig jaar bleek dat maar liefst 25% van de bestuurders te hard reed in de fietsstraat van de Inakker. Het is dan ook geen verrassing dat de recent geplaatste snelheidsdisplays hierop lijken in te spelen. Als Fietsersbond volgen we de situatie in de fietsstraten van Zolder-Centrum al bijna 3 jaar nauwgezet. Onze bevindingen hebben we gedeeld met de gemeente.

Toch baart niet alleen de snelheid ons zorgen, maar vooral de gevaarlijke inhaalacties. Hier blijven we op hameren, omdat er nog steeds onvoldoende maatregelen zijn genomen om deze risico’s te beperken.

Deze week onderzochten we of snelheidsdisplays invloed hebben op het rijgedrag van automobilisten. Helaas waren de resultaten opnieuw teleurstellend: binnen een uur werden we 28 keer ingehaald. Dit is de vierde keer sinds de invoering van de fietsstraten dat we deze test uitvoeren, en telkens zien we hetzelfde resultaat – er is geen verbetering.

In de Inakker zijn twee gevaarlijke as-verschuivingen waar vaak wordt ingehaald: bij de kruising met de zijstraten Voetpad en Het Bergske. Tijdens het inhalen bij deze as-verschuivingen snijden automobilisten vaak de bocht af, waardoor ze gevaarlijk dicht langs fietsers rijden.

asverschuiing het bergske
asverschuiving voetpad

Tijdens onze test hebben we opnieuw ervaren hoe gevaarlijk fietsen in de Inakker kan zijn. We werden maar liefst drie keer bijna aangereden. Deze momenten hebben we vastgelegd met onze 360 graden camera en willen we graag delen. Hoewel de groothoeklens van de camera een vertekend beeld kan geven, reden de auto’s daadwerkelijk rakelings langs ons.

De fietsstraat in de Inakker moet dringend worden herzien, want momenteel werkt ze niet zoals bedoeld. Moeten we echt wachten tot er een ernstig ongeval plaatsvindt voordat er actie wordt ondernomen? We blijven pleiten voor concrete maatregelen: het volledig weren van doorgaand autoverkeer, strengere handhaving van de verkeersregels, meer bewustwordingscampagnes en structurele verbeteringen.

We roepen zowel de gemeente als de politie op om snel en effectief in te grijpen, zodat alle fietsers – waaronder ook schoolgaande kinderen – de bescherming krijgen die ze verdienen.

Deel Dit Artikel
3 reacties
  • uitrit Aldi geen zicht met die palm boompjes aan links zijde nog van autos of fietser of ge moet bijna
    op straat staan

  • ik heb het voorstel gedaan tijdens het debat om gemotoriseerd en fietsverkeer te scheiden. Enkel lokaal verkeer wordt nog toegelaten. Tot nu toe werd er niets mee gedaan. Heel het verkeersbeleid moet herbekeken worden in Heusden Zolder met het oog op veiligheid als hoogste prioriteit voor alle deelnemers aan het verkeer. Wij als Vlaams Belang zullen hiervoor ook vinger aan de pols houden. De burger heeft in september massaal voor het beleid van GOED gekozen. Wij zullen dit zeker op de volgende gemeenteraad ter sprake brengen. Hopelijk wordt er gevolg aan gegeven VOOR er slachtoffers vallen.

    • Een snelheidsremmer net voor beide as-verschuivingen zou al veel problemen oplossen. Auto’s die richting het centrum rijden en vanuit de 50 km/u-zone de fietsstraat inrijden passeren eerst Dorpshof waar voorrang van rechts geldt. Dit is tevens een uitgang van de Daltonschool. Zo’n 70 meter verderop bevindt zich de eerste as-verschuiving waar ook voorrang van rechts geldt voor Het Bergske, en aan de linkerkant ligt de uitgang van de Aldi. Net voor deze eerste smalle as-verschuiving hebben auto’s de neiging om te versnellen om fietsers in te halen wat zeer gevaarlijk is. Hetzelfde geldt voor de as-verschuiving bij Voetpad die breder is en eveneens vaak wordt gebruikt om fietsers in te halen. Met een korte snelheidsremmer zullen automobilisten minder snel geneigd zijn om in te halen, wordt de gemiddelde snelheid verlaagd en wordt doorgaand verkeer ontmoedigd waardoor zij eerder via de Elf Novemberstraat zullen rijden.

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *