Autobestuurders moesten wennen aan de nieuwe regels, vooral in de Inakker, waar veel doorgaand verkeer was, fietsers vaak werden ingehaald, en de snelheid te hoog lag. Wij volgden de situatie op, deed voorstellen voor verbetering en vroegen ook de mening van de inwoners. Deze informatie werd aan de gemeente overhandigd.
In de afgelopen twee jaar voerde de gemeente enkele verbeteringen door, zoals het plaatsen van “doorgaand verkeer” borden en een extra verkeersbord voor duidelijkere snelheids- en inhaalregels. Ook werden de fietszone-logo’s onlangs opnieuw aangebracht op asfalt.
Om te testen of deze aanpassingen het rijgedrag van automobilisten hadden veranderd, reden wij op 2 juli 2024 tussen 08:00 en 09:00 door de fietsstraten in Zolder-centrum. Hierbij werden wij 33 keer ingehaald (zie video onderaan); slechts 30% van de auto’s die achter ons reden, haalden ons niet in . (lees verder onder de video)
Volgens onze telraamdata reed die dag ongeveer 50% van de bestuurders sneller dan de toegestane 30 km/u in de Inakker.
In 2022 en 2023 voerden we al eens tests uit om de veiligheid van fietsers in de fietsstraten van Zolder-centrum te evalueren. De resultaten waren toen al zorgwekkend: op 1 december 2022 werden we binnen een uur 26 keer ingehaald, op 14 maart 2023 liep dat aantal zelfs op tot 36 keer.
Onze statistieken laten zien dat gemiddeld 40-50% van de bestuurders te snel rijdt in de Inakker. Op 6 juli, een zaterdag, reed zelfs 63% te snel, waarvan 2,4% sneller dan 70 km/u reed!
Onze recente test laat helaas zien dat, ondanks de extra maatregelen, er geen significante verbetering is opgetreden, vooral in de Inakker. De veiligheid van fietsers in deze zones blijft dus een aandachtspunt.
We doen een dringende oproep aan de verantwoordelijke instanties om maatregelen te nemen die de veiligheid van fietsers in de fietsstraten van Zolder-centrum verbeteren. Enkele concrete actiepunten zijn het volledig weren van doorgaand autoverkeer, strengere handhaving van de regels, extra bewustwordingscampagnes, en infrastructurele aanpassingen..
Tja ja, dat is niets nieuws. Politie weet ´t en treed nit of veel te zelden verbaliserend op. De gemeentelijke verantwoordelijken laten na dezelfde maatregelen te nemen als aan ´hun basisschool´! Teveel chauffeurs zijn nog steeds te gehaast om achter fietsers te blijven. Politiek schiet – zoals eigenijk altijd – pas in actie als er eens ´n ernstig ongeval gebeurd.