Naast een terugblik op vijf jaar inzet voor betere infrastructuur en verkeersveiligheid, konden deelnemers hun kennis testen in een verkeersquiz. Er waren ook drie aankoopbonnen van €30 te winnen bij lokale fietsenmakers (via een loting). Vervolgens werd er in drie groepen gewerkt rond drie verschillende mobiliteitsthema’s.
Paul Coolen, voorzitter van de Fietsersbond opende de viering met een toespraak waarin hij de samenwerking met de gemeente verduidelijkte. Zowel gemeente als fietsersbond hebben grotendeels dezelfde doelstellingen waarbij de samenwerking verder kan verbeteren. Naast het vieren van vijf jaar inzet en betrokkenheid schakelt de fietsersbond een tandje hoger. Een communicatiespecialist zal de komende maanden de communicatie intern en met externe partners begeleiden via 3 werksessies van telkens 3u.
Verschillende acties en initiatieven werden besproken, zoals de zomertochten, schoolprojecten, en het fietsatelier voor asielzoekers. De voorzitter prees ook de verbeteringen in de fietsinfrastructuur, zoals de samenwerking met het Circuit van Zolder, waar een fietsenstalling van hoge kwaliteit is gerealiseerd.
Daarnaast werden plannen en adviezen besproken, variërend van fietsstraten tot projecten rond verkeersveiligheid. De betrokkenheid van vrijwilligers en leden was cruciaal in het verwezenlijken van de doelen van de Fietsersbond, waaronder acties die gericht waren op het verbeteren van fietsinfrastructuur en verkeersveiligheid in de gemeente Heusden-Zolder.
Drie belangrijke mobiliteitsthema’s werden in verschillende groepen besproken, elk geleid door een lid van de Fietsersbond: Jef, Danny en Johan.
- Wat vind je goed op fietsgebied in onze gemeente?
- Wat zou op fietsgebied kunnen verbeteren?
- Hoe krijgen we meer mensen dagelijks op de fiets?
Hier is een beknopte samenvatting van elke werkgroep; de volledige resultaten zullen later aan de gemeente worden gepresenteerd.
Werkgroep Danny
De deelnemers spraken hun waardering uit voor de fietsstraten, het Limburgse fietsroutenetwerk en het “stopprincipe” rondom scholen. Deze initiatieven dragen bij aan een fietsvriendelijker beleid, maar er werd ook nadruk gelegd op verbeterpunten. Zo werd gevraagd om meer handhaving in de fietsstraten, een betere staat van onderhoud van fietspaden (met name de Zolderseweg), en het verminderen van doorgaand autoverkeer in het centrum. Er werden voorstellen gedaan om meer fietsstraten aan te leggen en fietspaden te verbreden. Daarnaast kwamen ideeën naar voren om dagelijks fietsgebruik te stimuleren, zoals beloningssystemen (kilometervergoedingen) en het voorzien van meer schuilplaatsen en banken langs fietsroutes.
Werkgroep Jef
De groep onder leiding van Jef was tevreden over de verlaging van de maximumsnelheid naar 50 km/u, duidelijke wegmarkeringen en de aanleg van nieuwe fietspaden. Verder werden de 30 km/u-zones rond scholen en veilige fietsoversteekplaatsen geprezen. Toch zagen de deelnemers ook verbeterpunten, waaronder een betere verlichting van fietspaden, het sneller herstellen van fietspaden na werken, en het aanpakken van overhangend groen van privéterreinen dat het zicht belemmert. Voorstellen om meer mensen op de fiets te krijgen, varieerden van autoloze zondagen tot fietslessen voor jongeren en betere ondersteuning vanuit de gemeente, zoals het faciliteren van meer fietsparkings en subsidies voor fietshelmen.
Werkgroep Johan
Johan’s groep benadrukte de veiligheid van verkeersvrije fietspaden, zoals die bij het Routeke, waar fietsers ongehinderd kunnen doorrijden. De verbeteringen aan fietspaden in Viversel en de succesvolle fietsstraat in de Dekenstraat werden positief onthaald. Ook werd de inzet voor veiligere schoolomgevingen gewaardeerd, al zagen ze nog ruimte voor verbetering. Beter onderhoud van fietspaden, regelmatige snoeiwerkzaamheden van overhangende vegetatie en meer handhaving werden als prioriteiten genoemd. Op drukke wegen zoals de Koolmijnlaan voelt fietsen nog steeds onveilig. Om fietsgebruik te bevorderen, werd geopperd om fietsparkings dichter bij winkels en scholen te plaatsen dan autoparkeerplaatsen en ervoor te zorgen dat fietsers vlottere doorstroming hebben bij kruispunten.
Samenvattend
Uit de werkgroepen kwam een duidelijke vraag naar voren voor meer handhaving, verbeterd onderhoud en een breder stimuleringsbeleid om het fietsen in de gemeente aantrekkelijker te maken. Veiligheid, infrastructuur en promotie van dagelijks fietsgebruik blijven belangrijke aandachtspunten voor de toekomst.
Ik was al jaren ” papieren ” lid . Wij zijn verrast hoe gedreven de Fietsersbond is en van het nut er van . Wij zijn althans overtuigd en zullen nog eens deelnemen aan een activiteit .