De dagelijkse laad- en losactiviteiten op de rijbaan veroorzaakten jarenlang fileleed, frustratie en vooral gevaar voor de fietser. Ongeduldige bestuurders gebruikten namelijk soms het fietspad om de vrachtwagens te passeren. Het laden en lossen gebeurden regelmatig op het fietspad. Verspreid over het handelscentrum kan de bevoorrading nu plaatsvinden op verkeersveilige plaatsen, prima oplossing dus als het parkeerverbod tenminste wordt nageleefd…
Sinds de ingebruikname stellen wij echter vast dat personenwagens er regelmatig onterecht parkeren. De laad- en losactiviteiten vinden hierdoor weer plaats op de rijbaan of het fietspad met alle gevolgen van dien. Er staat nochtans een bord “verboden parkeren” maar deze is niet duidelijk genoeg of men negeert het verbod.
Enkele verbeteringsvoorstellen
->E1-logo’s op de zones (grond). ->RVV E07 + tekstregels bord (enkel laden en lossen) aanbrengen. ->Kleurenthermoplast om deze zone te onderscheiden van andere parkeerplaatsen. -> Een tweede E1 met GXb bord (Einde van de reglementering) voor een juiste afbakening. ->Handhaving door de politie is essentieel.
Oproep
De Fietsersbond is erg tevreden met deze nieuwe laad- en loszones maar er zijn nog een aantal verbeteringen mogelijk.
Wij vragen daarom aan de gemeente (voor zover dat al niet op de planning stond) om de signalisatie verder te verbeteren en om controles uit te oefenen. Aan de foutparkeerders verzoeken wij om gebruik te maken van de vele reguliere parkeerplaatsen of nog beter: winkelhier, pak je fiets!
Vroeger en nu
Update
Het aanbrengen van extra markering op de grond om deze zone te onderscheiden van andere parkeerplaatsen, wat wij al 1,5 jaar geleden al hadden voorgesteld, heeft het parkeerprobleem uiteindelijk grotendeels opgelost. Meer info over de aangebrachte markering hier: internetgazet