De focus ligt op voorrang, gevaren voor actieve weggebruikers, het correct gebruik van oversteekplaatsen, en de plaats van fietsers op de weg. Praktische oefeningen, zoals het gebruik van de nieuwe verkeerslichten, helpen de leerlingen om veilig deel te nemen aan het verkeer. Dit initiatief stimuleert ook het gebruik van de fiets.
We spraken met schooldirecteur Geert Missotten voor een interview:
Hoe belangrijk vindt u het dat kinderen al op jonge leeftijd verkeersveiligheid leren?
Het is cruciaal dat kinderen op jonge leeftijd verkeersveiligheid leren. Op deze manier ontwikkelen ze een goed inzicht in hoe ze zich veilig moeten gedragen in het verkeer. Jong geleerd is oud gedaan, en door vroeg te beginnen, kunnen we risicogedrag later voorkomen. Bovendien zijn jongeren vaak kwetsbaar in het verkeer, dus preventie en educatie zijn essentieel.
Welke specifieke gevaren rondom de school worden tijdens de rondleidingen benadrukt?
Tijdens de rondleidingen worden gevaarlijke kruispunten, drukke wegen en gevaarlijke oversteekplaatsen rond de school benadrukt. We wijzen de leerlingen ook op het belang van oogcontact met automobilisten en hoe ze beter zichtbaar kunnen zijn, vooral tijdens de donkere maanden. Ook wordt extra aandacht besteed aan het correct oversteken, het opletten voor de aankomende bussen aan de bushalte en het vermijden van afleiding door bijvoorbeeld smartphones
Hoe reageren de kinderen doorgaans op deze educatieve sessies? Merkt u dat ze bewuster worden in het verkeer?
De kinderen reageren over het algemeen heel positief op de educatieve sessies. Ze vinden de praktische oefeningen en simulaties vaak heel boeiend. We merken ook dat veel leerlingen bewuster worden van hun eigen gedrag in het verkeer, bijvoorbeeld door meer aandacht te besteden aan het dragen van een helm en het vermijden van afleidingen.
Wat voor rol speelt de school zelf tijdens de verkeersweek, naast de samenwerking met de Fietsersbond?
De school speelt een belangrijke coördinerende rol bij het inzetten op verkeersveiligheid. Naast de vrijwilligers van de Fietsersbond doen we ook een beroep op VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) om een praktische workshop rond fietsbehendigheid te organiseren. Ook doen we jaarlijks mee aan de XIU-wedstrijd om op deze manier het belang van zichtbaarheid in de kijker te zetten. Bovendien simuleren onze leerlingen ook een busevacuatie onder begeleiding van een leerkracht.
Hoe wordt de verkeerseducatie geïntegreerd in het bredere lesprogramma van de school?
Verkeerseducatie is een doel uit het gemeenschappelijk funderend leerplan. Deze doelen worden voornamelijk aangeboden en bereikt tijdens deze verkeersweek. Ook in andere vakken kan het thema verkeer zeker aan bod komen. Daarenboven voert het team verkeer van de 1e graad maandelijks prikacties uit aan de schoolpoort om de veilig fietsende jongere te belonen.
Zijn er in de loop der jaren veranderingen geweest in de verkeersveiligheid rondom de school?
Ja, we hebben gezien dat er in de loop der jaren enkele verbeteringen zijn aangebracht in de infrastructuur rondom de school, zoals extra fietspaden en verbeterde verkeerssignalisatie. Toch blijven sommige locaties, zoals drukke kruispunten, uitdagend. Daarom blijven we verkeerseducatie zo belangrijk vinden, om ervoor te zorgen dat leerlingen zich bewust zijn van de gevaren, ondanks de verbeterde omstandigheden.
Hoe betrokken zijn de ouders bij de verkeerseducatieve week? Worden zij ook geïnformeerd over verkeersveiligheid?
Ouders worden zeker betrokken bij de verkeerseducatieve week. Via een brief worden zij geïnformeerd over deze verkeersweek. We sturen hen via de Nieuwsbrief ook informatie en tips over hoe ze hun kinderen kunnen helpen om veilig naar school te fietsen of te stappen; denk daarbij aan de link ROUTE2SCHOOL.
Heeft de verkeerseducatieve week geleid tot zichtbare verbeteringen in het gedrag van leerlingen op weg naar school?
Ja, we zien zeker verbeteringen in het gedrag van de leerlingen. Veel kinderen zijn bewuster bezig met veiligheid, zoals het dragen van een helm. Dat merken we zeker bij de prikacties aan de schoolpoort. Aan de hand van feedback van leerlingen, ouders, leerkrachten en externe partners proberen we waar nodig ook aanpassingen door te voeren in de organisatie van deze verkeersweek.