Beste fietsers,
De fietsersbond staat volledig achter het invoeren van de fietsstraten in Zolder- en Heusden-centrum. Na de wegenwerken in het kader van Groen Hart voor Zolder worden de Dekenstraat, Dorpsstraat en Molenstraat bijkomend aan deze fietszone toegevoegd. Wij zijn daarom op zoek naar jouw getuigenissen over het gebruik van de fietsstraten. We willen graag weten hoe jij als fietser deze fietsstraten ervaart en welke impact ze hebben op jouw dagelijkse fietsroutes.
Ben jij een regelmatige gebruiker van fietsstraten? Heb je positieve of negatieve ervaringen met fietsstraten? Vind je dat fietsstraten bijdragen aan veiliger en aangenamer fietsen? Of heb je suggesties voor verbeteringen?
We nodigen je uit om jouw observaties en meningen onderaan dit bericht met ons te delen. Jouw getuigenissen kunnen helpen om de fietsstraten veiliger en aangenamer te maken.
Help ons om meer zicht te krijgen op de huidige situatie van de fietsstraten en de toekomstige verbeteringen. We kijken uit naar jouw bijdrage!
Met vriendelijke groeten,
Fietsersbond Heusden-Zolder
Ik vind de fietsstraten een goed idee. Alleen zou het misschien interessanter zijn om deze enkel te laten gelden tijdens de belangrijke schooluren? Ik kan de frustraties van autochauffeurs heel goed begrijpen als er om 19.00 een fietser voor hen hangt die 5km/uur fietst berg omhoog en als hij/zij deze niet voorbij mag steken op een volledig veilige manier.
ik ben voorstander. van de fietsstraten in Zolder. nu nog eenrichtingsverkeer en extra controles.
Ze zouden deze beter aan elke schoolomgeving invoeren, het is levensgevaarlijk om met je kind naar school te fietsen. Gisteren nog een schoolbus(!) die ons tegen hoge snelheid voorbij reed. Aan de school in Boekt dient meer controle te zijn.
Ben ook voorstander van de fietsstraat,
Kunnen er niet genoeg zijn.
Alleen weet nog niet iedereen waar voor het voor staat!
Fietsstraten moeten er zijn maar ze moeten ook duidelijk als fietsstraat herkenbaar zijn.
Andere gemeenten maken ze rood of plaatsen bloembakken en bomen in plaats van alleen een bordje en een logo aan het begin en het einde. Men vergeet soms dat men in een fietsstraat rijdt.
Zo lang er “doorgaand verkeer” via Pironlaan-Inakker vanaf de Sluisbamd naar de Boekterheide rijdt in plaats van langs de Ringlaan-Biestlaan-ElfNovemberstraat zal er toch ingehaald blijven worden. Doorgaand verkeer is nu eenmaal altijd gepresseerd. Jammer, want via de omleiding (Bieststraat Elf-Novemberstraat) ben je (als je je aan de verkeersregels houdt) zowaar meer dan 20 sec. SNELLER (Die 100 m die je verder moet omrijden win je absoluut in omdat hier geen 30/u snelheidsbeperking is). Op deze webside vindt je ‘n filmpje dat een live-vergelijking maakt. En dan hebben we het nog niet gehad over “achter de fietser blijven” in de fietsstraat, want dan ben je nog veel trager. Alleen….gewoonten zijn moeilijk te wijzigen (da’s DES MENSEN hé)
Ook ik ben voorstander van de huidige fietsstraten in Zolder met extra controles!!
Ik ben er ook een voorstander voor maar dan idd met veel meer controles en 1 richtingsverkeer…
Zoontje van 7,5 jaar wilt niet via de fietsstraat naar school omdat veel mensen niet weten wat een fietsstraat wilt zeggen!!
En aan de koriander op de Meylandtlaan zou een stoplicht moeten komen wat enkel werkt als er fietser moeten oversteken want soms sta je er echt heel lang eer je kan oversteken..
Ben voorstander fietsstraat . Blijkt wel dat vrijwel nog veel autos dit niet respecteren.
Heb wel nog heel veel vragen omtrent het veilig fietsen vanuit Zolder naar het college. Fietspaden in Stationstraat en Sluisbamd zijn niet veilig. ( zeer smal en niet onderhouden ) Kijk eens naar Zonhoven waar er wel veilig kan gefietst worden door de schoolkinderen . Het is toch wraakroepend dat dit niet beter kan.
Absolute voorstander van de fietsstraten in Heusden centrum. Automobilisten steken nog veelvuldig fietsers voorbij en er zou meer handhaving moeten zijn. Politiekantoor ligt aan fietsstraat en dat kan toch niet zo moeilijk zijn. Grote nood ook aan fietssas om drukke Guido Gezellelaan over te steken, aartsgevaarlijk en meerdere automobilisten weigeren voorrang te geven op zebrapad. Druk verkeer en veel fijn stof. Schuldig verzuim vanwege gemeentebestuur om dit te gedogen. Weet wel dat dit niet simpel is.
Er zouden meer borden mogen staan en ook grotere waarop de snelheidsbeperking staat.
Meestal als ik een fietsstraat inrij ,vergeet ik het vrij vlug en weet ik ook niet tot waar
de fietsstraat loopt .
Fietsstroken goed en wel
Gisteren reed een elektrische fiets voor mij lonkend naar achter tegen 12km
manneke ge moogt mij niet voorbij.!!!
Was een beetje frustrerend daar hij een beetje verder Inakker op het fietspad plots 35km reed op het fietspad
Men daagt soms de automobilisten uit om een overtreding te begaan
wil maar zeggen niet voor iedereen is het leuk
ik ben voorstander van de fietsstraten. Nog veel beter zou zijn als het 1-richtingsstraten zijn met een onderbreking van de Dorpsstraat ter hoogte van ‘t Kuipke. Zo zullen inwoners die kortbij wonen sneller de fiets nemen of te voet gaan en heb je weinig doorgaand verkeer.
in Heusden- en Zoldercentrum vind ik de fietsstraten zeker interressant, het gaat immers maar over max enkele honderden meters. (Er is wel wat milieuschade door de verfkorrels die de riool zijn gespoeld)
in Paal is er echter een fietsstraat van zeker 2 km.
Onverantwoord!
ik vind het jammer dat er alleen maar gekeken wordt naar de fietsers. Het mag veiliger zijn voor fietsers, maar de auto weren of 1-richtingsstraten is niet de oplossing. Mensen die niet (meer) kunnen fietsen of ver stappen, zoals van bloemelingen of het weyerke moeten ook nog ergens geraken, zowel zelf met de wagen of met chauffeur. Of tellen die niet mee?
Ronduit belachelijk die fietsstraten, zeker die op ELKE invalsweg in Zolderdorp. Zolderdorp was al bijna dood, dit is het nekschot … Ik vraag me echt af waarom je geen fietser veilig mag inhalen op ‘n AUTOrijweg van 6 m breed als er geen tegenliggers zijn. Al de straten, voetpaden en fietspaden worden betaald door de auto, maar de automobilist wordt constant gepest met fietsstraten, flitspalen en trajectcontroles alleen maar in Zolder. Ik ben in het bezit van ‘n D+E rijbewijs + code 95 en zit dagelijks op de baan voor mijn job en zie de meeste fouten van voetgangers maar vooral 7 van de 10 fietsers die de verkeersregels aan hun laars lappen en niet alleen de wielertouristen… Fietsend zebrapaden oversteken, links rijden, met 3 langst elkaar buiten de bebouwde kom, geen voorang verlenen op rotondes met apart fietspad. Rechts inhalen met ‘n speedpedalo, enz … Stop met de jeugd te pamperen en leer ze de verkeersregels correct te respecteren en Fietsersbond start met uw fietsers heroptevoeden !!!
De regel “30 km/h” is hier heel normaal.
De regel “autos achter de fietser blijven” is op brede straten en aan 30 km/h overdreven.
Ik begrijp dat een regel voor fietsstraat overal hetzelfde moet zijn maar ik denk dat hier een betere oplossing zou kunnen. En auto die 20 km/h rijdt zou ik in principe mogen voorbij steken in een fietsstraat.
“30 km/h en fietsers op de rijweg”, hiermee bedoel ik dat deze het hele rijweg gedeelte kunnen innemen als dat nodig is. Als het niet nodig is dienen de fietser zich uiterst rechts te houden. Met als het nodig is bedoel ik. Schoolgaande kinderen begeleidt door eén van de ouders of twee fietsers naast mekaar.
Ikzelf rij met de motor. Ik heb al een paar keer achter iemand moeten rijden die tegen 5km/uur de berg omhoog rijd waarbij soms zelf de snelheid nog afneemt. Ik verzeker je, dat is met de motor alles behalve gemakkelijk, sterker nog, ik vind dit zelfs gevaarlijk. Ik zie er geen probleem bij om de fietser langzaam voorbij te steken. Niet omdat ik geen geduld heb, wel omdat dit veiliger is.
Fietsstraten, zeer fijn! Ik zou met gemak zelfs nog een stap verder durven gaan en het hele centrum autovrij maken, als je naar Puls wil gaan, dan zet je je auto maar aan het gemeentehuis (dat die volstaat met gemeentepersoneel moet je even naast je neerleggen, die hebben een fietsenstalling, zo dwing je de bedenkers van een autoluw Zolder ook daaraan deel te nemen).
Vanaf de Bakkerij Nasip, tot aan de (voormalige) ING de hele straat voor verkeer verboden maken, alleen de bewoners daar toegang geven. zo creëer je een autovrij centrum. Molenstraat en Holstraat, Schuttershof en aanverwanten kunnen perfect aan de achterkant naar de Inakker rijden.
Aan Beekbeemden hebben ze de doos van Pandora opengetrokken door te denken dat al die kinderen fietsen. 90 procent komt met de auto, en zodus krijg je er een verkeersinfarct. Daar moet je niet voor gestudeerd hebben. Toch zeker niet aan die school. Nu ja, op papier lijkt Potvissoep maken ook een goed idee, totdat je hem zelf moet vangen en slachten.
Zelf rij ik geen millimeter met de fiets. ik rij auto en brommer. Als ik met de brommer (125cc) achter een fiets hang in het centrum, dan gaat deze zo traag dat ik omval, dus ik ga zijwielen halen. Soms voelt een fietser zich opgejaagd als ik er er met 3cm/jaar achteraan kruip en gaat deze op het voetpad rijden. Zo werkt dat niet!!! Ik sommeer hem of haar dan streng, doch vriendelijk, terug voor me op te fietsen, wet is wet!!! Dat geldt ook voor fietsers.
Persoonlijk stop ik even aan Frituur Inakker als ik zie dat er een fietser rijdt, rook een sigaretje, en vlam dan met 30 knallende kilometer per uur weer door het centrum.
Met een beetje tolerantie, is het voor iedereen vakantie.
Jammer dat u niet met de fiets rijdt. Als dat even smakelijk zou zijn als uw bericht, we zouden in een betere wereld leven!
Chr, geweldige repliek!
Zalig 😂
Heb de laatste weken door Italie, zwitserland en Frankrijk gereden en nergens zijn er fietsstraten maar daar respecteerd men de verkeersregels als auto of fietser. Licht het dan aan de auto ? Nee het is het probleem van de bestuurder Auto of Fiets het maakt niet uit. Dat iedereen eens goed nadenkt en het IK mentaliteit opbergt.
Als er in Zolder centrum enkel auto´s zouden rijden van bewoners of mensen die er moeten zijn (bvb. om te winkelen) dan zou al 90 % van alle klachten verholpen zijn (ook deze die ik hier lees)! En dan ook nog dit, zolang de wegbreedte ´t toelaat om fietsers snel en gemakkelijk in te halen, dan zal dat blijven gebeuren. Heel Zolder centrum oogt ook niet als vriendelijk voor de zwakke weggebruikers. Ik neem het dan ook op voor voetgangers, gehandicapten én fietsers. De hele inrastructuur is immers gemaakt ten voordele van auto´s (wat te snel rijden natuurlijk in de hand werkt) en dit volgens het systeem van de vorige eeuw, namelijk “koning auto eerst” en zolang men hier niets aan veranderd zal de veiligheid voor de zwakke weggebruikers echt niet verbeteren wat de politiekers er ook mogen van zeggen, namelijk dat ze ´t opnemen voor de zwakke weggebruikers.!
Fietsstraat in Heusden centrum ,hier wordt nog steeds te snel gereden !
Een beetje meer controle zou goed zijn .
Op de spits uren veel sluipverkeer met hoge snelheid om het rond punt te omzeilen.
Ee herinrichting van het richtingsverkeer rond het kruispunt kapelstraat kapelanijstraat zou veel oplossen.
Als fervente fietser heb ik liever geen fietsstraten. Ik voel me niet veilig wanneer ik als fietser in een fietsstraat rijd en een achterliggende auto aan mijn wiel hangt en niet mag inhalen. Als iedereen, inclusief fietsers, zich wat meer aan de regels zouden houden en zich geen ‘king of the road’ zouden voelen dan blijft het voor iedereen veilig en aangenaam op de weg
Beste
Ikzelf rijd een 14000 km per jaar met de fiets vooral (woon-werk verkeer).
Fietsstraten zijn volgens mijns inziens enkel positief tijdens de schooluren zeker voor de kinderen.
Zelf vind ik het zeer vervelend als een auto achter je moet blijven rijden zeker als er plaats genoeg is.
Je hebt ook van fietsers die dan tegen 10km/h in de midden v/d weg gaan rijden omdat ze hun eigen zo belangrijk vinden in de fietsstraat wat jammer is.
In een centrum kan ik het tijdens bepaalde uren begrijpen maar als je de weg oude baan in beringen neemt tot in Paal is een beetje overdreven.
Gr
Tijdens de schooluren is het een stuk drukker in de fietsstraten en wordt er niet enkel te hard gereden maar ook veel ingehaald, of dat nu fietsende ouders zijn die hun kleinere kinderen begeleiden met de fiets of 8-12 jarigen die al alleen naar school fietsen, ze worden allemaal ingehaald. Net die groep rijdt zeer traag tegen de helling op in de Inakker en daar blijft zo goed als niemand achter hangen. Als daar nu al geen rekening mee wordt gehouden dan zal door het inhalen enkel te verbieden tijdens de schooluren ook geen verschil maken, net dan passeert daar de grootste groep met hun wagen die allemaal even snel thuis of op hun werk willen zijn.
Een fietsstraat zou een goed idee kunnen zijn, maar fietsers mogen niet gebruikt worden als verkeerremmers. Daarvoor bestaan andere middelen. In het centrum van Zolder wordt de snelheidslimiet zelden gerespecteerd.
Bovendien zou het ook voor voetgangers beter mogen met enkele zebrapaden op het kruispunt in het centrum van Zolder.
Als fietser en automobilist vind ik een fietsstraat prima voor smalle korte straten, met lokaal en eenrichtingsverkeer. Ook voor schoolomgevingen is dit prima, als er alternatieve wegen zijn voor de auto. Ik denk dat vooral de bewoners van de straat geconsulteerd moeten worden, want zij hebben de meeste impact. Als fietser vind ik rijden in een brede fietsstraat niet fijn. Dan heb ik liever een “middenrijbaan” (zoek het eens op, het bestaat), zeker bij tweerichtingsverkeer. Wat betreft het inhalen: als dit ook verboden zou worden voor fietsers (die dan geen wagens of andere fietsers mogen inhalen), zouden ook de snellere fietsers minder voorstander zijn om lange brede straten om te vormen tot een fietsstraat.
geeft een vals gevoel van veiligheid want maar zeer weinige automobilisten houden zich hieraan …
Ik woon op de hoek van Dorpsstraat en Inakker. Verschillende malen heb ik gemerkt dat (wat oudere) fietsers er problemen mee hebben dat wanneer er een auto achter hun rijdt terwijl ze omhoog naar richting Aldi rijden. En wat heb ik reeds vele malen gezien.. ze rijden op het voetpad op zodat de auto’s kunnen voorbij rijden en ze het ongemakkelijke gevoel van een wagen achter hun kwijt raken.En ik kan ze best begrijpen.Hier zou ik opteren voor een ‘middenrijbaan! met twee duidelijke stroken links en rechts van de baan.
fietsstraat ok 30km.u ok – maar niet voorbij rijden als dat veilig kan , buitten de school uren , moet kunnen . Ik zelf vind een auto achter mij heel onaangenaam .
Fietsstraat, laat mij niet lachen aub, ik fiets er regelmatig nog nooit is er een auto achter mij gebleven.
Dat is spijtig. ☹️ Ik wil gerust eens afspreken, dan zal ik achter U rijden vanaf de EGR tot aan Broekmans. Deal?
Even melden dat de Fietsstraat pas begint aan het Bergske en niet aan de EGR. Tussen de EGR en het Bergske zijn er fietspaden los van de weg.
Dat weet ik, maar dat is om het in 1 keer goed te maken.
Als fietser vind ik het soms vervelend dat een auto in een fietststraat met een brede weg,achter mij en de kids moet rijden. Ik heb dan liever dat de auto voorbij rijdt op een veilige manier. Voor mij hoeft het niet,zolang een auto fatsoenlijk voorbij rijdt.
Met de komst van de fietsstraten was ik enorm verheugd. En jawel, hier en daar respecteert de automobilist ze. Een duidelijkere signalisatie bij het begin en het eindpunt is een absolute must. Maar de conclusie blijft wel dat een straat voor auto’s een andere invulling kreeg met name de fietsstraat en dat werkt niet. Ik durf gerust plaats maken voor de auto achter mij waar voorbij steken naar mijn gevoel veilig kan gebeuren. Daarmee krijgt de autobestuurder de kans om dit, op eigen verantwoordelijkheid, te doen. In tussentijd blijf ik dromen van een autoluwe dorpskern.