De Terlaemenlaan staat bekend om het hoge aantal ongevallen met zowel auto’s als fietsers. De vernieuwde oversteekplaatsen zijn al meerdere keren door auto’s aangereden en ook op de op- en afritten van de snelweg gebeuren aanrijdingen. Vooral auto’s die van de autosnelweg de weg naar de snelwegstraat oversteken, en voertuigen die van de brug komen en linksaf willen slaan, vormen een groot risico voor fietsers omdat bestuurders zich vaak niet bewust zijn dat ze een dubbelrichtingsfietspad kruisen.
De snelheid die fietsers kunnen halen vanaf de brug maakt de situatie nog gevaarlijker. Bovendien staan auto’s soms op het fietspad om de Terlaemenlaan op te draaien vanwege beperkt zicht.
Eind 2022 voerde het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) na het ongeval met een speedpedelec al snoeiwerken uit om de zichtbaarheid van aankomende fietsers bij de brug te verbeteren. Hoewel dit een stap vooruit was, blijkt het vandaag onvoldoende om de veiligheid van alle fietsers te waarborgen.
Ook binnen het gemeentebestuur is de problematiek bekend. Hoewel de Terlaemenlaan een gewestweg is en de gemeente daardoor beperkte invloed heeft, kan ze voor deze locatie verder initiatief nemen via AWV.
Tijd voor actie
De herinrichting van de Terlaemenlaan was voor de Fietsersbond in 2022 ook reden voor een evaluatie en twee jaar later, na opnieuw een ernstig ongeval, werd het tijd voor actie. Zij installeerden hierbij een zelfgemaakte blikvanger om zo tijdelijk de aandacht van de kruisende bestuurders te trekken en zo de veiligheid van de passerende fietsers te verhogen. Verder ook een witte fiets om de 2 zwaargewonden te herdenken.
Elke Mertens over de Terlaemenlaan: “Het gevaarlijkste punt van Viversel”
In een gesprek met Paul Coolen legt Elke Mertens, bestuurslid van de Dorpsraad Viversel en buurtbewoner, haar zorgen uit over de verkeerssituatie op de Terlaemenlaan in Viversel. Ze beschrijft het kruispunt met de snelwegstraat als het gevaarlijkste punt van de buurt.
“Zowel voor automobilisten als voor fietsers is de situatie onveilig,” zegt Mertens. “Veel mensen beseffen niet dat het om een dubbelrichtingsfietspad gaat. Daardoor staan ze vaak op het fietspad om zicht te krijgen wat het oversteken voor fietsers nog risicovoller maakt. Bestuurders kijken daardoor vaak maar naar één kant omdat ze niet doorhebben dat fietsers ook van de andere kant kunnen komen.”
Op de vraag welke oplossing zij ziet, antwoordt Mertens dat verkeerslichten wellicht het beste resultaat zouden opleveren. “Een verkeerslicht zou voor zowel fietsers als automobilisten meer veiligheid brengen. Dit punt is niet voor niets het ‘zwarte punt’ van Viversel: er gebeuren geregeld ongevallen, niet alleen met fietsers, maar ook met auto’s. Het is tijd voor een veilige oplossing.”
Erik Geladé over de verkeerssituatie op de Terlaemenlaan: “Een gevaarlijke situatie die om actie vraagt”
In een interview bespreekt Erik Geladé, voorzitter van de Dorpsraad Boekt, de verkeersveiligheid op de Terlaemenlaan. Hij benadrukt het belang van veilige fietspaden, aangezien fietsen een populaire activiteit is in Heusden-Zolder.
“Bij de aanleg leek het dubbelrichtingsfietspad goed ontworpen, maar door de hellingen en het verkeer dat van verschillende autowegen komt, is het in de praktijk vaak gevaarlijk,” aldus Geladé. “Er moet echt een oplossing komen om verdere ongevallen te voorkomen. Er zijn verschillende opties die besproken kunnen worden, maar één ding is duidelijk: deze situatie kunnen we niet langer accepteren.”
Gevraagd naar andere knelpunten in de omgeving, wijst Geladé op nog twee gevaarlijke oversteekplaatsen die beter zijn aangegeven maar nog altijd risico’s met zich meebrengen. Hij benadrukt daarbij het belang van aangepaste snelheid bij fietsers. “Sommige fietsers dalen hier met snelheden van 35 km/u af. Dat vraagt om een verantwoord rijgedrag en tijdig stoppen.” Geladé hoopt dat er in de toekomst verbeteringen komen in samenwerking met lokale verenigingen en het bestuur.
Kleindochter slachtoffer over aanrijding op Terlaemenlaan: “Een gevaarlijk kruispunt dat om aanpassingen vraagt”
Cheyenne, de kleindochter van de 85-jarige vrouw die vorige week ernstig gewond raakte bij een aanrijding op de Terlaemenlaan, doet haar verhaal. “Mijn oma komt uit het rusthuis Bocasa in Bolderberg, waar ze dagelijks vrijwilligerswerk doet voor de bewoners,” vertelt ze. “Op weg naar huis werd ze aangereden. De bestuurder belde zelf de hulpdiensten niet; gelukkig was er een spoedarts die toevallig passeerde. Hij heeft mijn oma twee keer moeten reanimeren en de hulpdiensten gebeld. Zonder hem was het misschien heel anders afgelopen.”
De spoedarts blokkeerde bovendien de weg om te voorkomen dat de bestuurder zou doorrijden.
Over het kruispunt spreekt Cheyenne haar bezorgdheid uit. “Het is extreem gevaarlijk. Voor automobilisten die van de snelweg komen, is het lastig om fietsers uit beide richtingen te zien aankomen, vooral omdat het een dubbelrichtingsfietspad is. Elektrische fietsen halen bovendien soms hoge snelheden wat de situatie nog complexer maakt.”
Als mogelijke oplossing stelt Cheyenne voor om het dubbelrichtingsfietspad terug te brengen naar een enkelrichtingspad aan weerszijden van de weg, zodat automobilisten beter kunnen inschatten waar fietsers vandaan komen. “Het verkeer moet veel duidelijker aangegeven worden,” zegt ze.
Indien het dubbelrichtingsfietspad zou blijven, ziet Cheyenne andere opties: “Een bredere berm of een grotere haag zou kunnen helpen om fietsers beter te beschermen en zichtbaar te maken. Nu lijkt het erop dat bestuurders haastig kijken, niemand zien en dan doorrijden. Zo is het waarschijnlijk ook bij mijn oma gebeurd.”
Globaal genomen is de veiligheid in de Terlaemenlaan voor de fietsers sterk verbeterd t.o.v. van de vroegere toestand. Niemand wil terug naar de moordstrookjes van vroeger. De kruising Snelwegstraat – Terlaemenlaan is nu nog een gevaarlijk punt dat aangepakt moet worden.
Klik op de afbeeldingen voor een grotere weergave
Het slachtoffer dat aangereden werd is mijn schoonmoeder. Ze was enorm energiek en mentaal heel sterk. Het punt bezorgd me rillingen als ik er voorbij rijd. Dat punt vraagt om duidelijke signalering dat de fietsers van beide richtingen kunnen komen. Een veilige plek waar de fietsers het kruispunt kunnen passeren. Bijvoorbeeld;***!!!Door verlichte, knipperende borden met een fiets en een pijl die de richting aangeeft vanwaar de fietsen kunnen komen. Dus links en rechts van de oversteekplaats. !!!
Ook dient er een veilige plaats te zijn waar de auto’s kunnen wachten tot de voorbijrijdende fietsers gepasseerd zijn. Dit lijkt me geen grote, dure ingreep om de plaats veiliger te maken. Trajectcontrole is misschien ook een hulpmiddel om de bestuurders rustiger die weg te gebruiken. Hopelijk krijgt deze gevaarlijke plaats dringend de nodige aandacht.