Dit document is een weergave van de wensen en verzuchtingen van de fietser in onze gemeente. De fietsersbond Heusden-Zolder wil op deze manier de fietser vertegenwoordigen in de volgende legislatuur door een constructieve samenwerking met alle betrokkenen. Samen voor de fiets !
We wensen dat het STOP-principe wordt verdergezet en dat de toepassing ervan wordt verbeterd. Concreet wil dit zeggen dat er veel aandacht gaat naar de zwakke of beter gezegd de actieve weggebruikers (fietsers, voetgangers) .
We zouden graag zien dat de realisaties van het vorige bestuur intenser verdergezet worden. Hierbij denken we aan de (her)aanleg van fietspaden, het invoeren van fietszones, het berijdbaar maken van trage wegen en het verder implementeren van het scholenplan. Dit om fietsgebruik te stimuleren in onze gemeente.
Samen met het 30,4 km lange toeristische fietsroutenetwerk voor de recreatieve fietser is Heusden-Zolder een gemeente die sterk inzet op topsportinfrastructuur voor het professioneel en competitief wielrennen, waarvoor onze gemeente terecht het UCI-label binnen haalde.
Het hoofddoel van de fietsersbond Heusden-Zolder is echter het stimuleren van het functioneel fietsgebruik. Om onze bewoners naar school, naar de bakker en naar de sporthal op de fiets te krijgen is een veilige, comfortabele fietsinfrastructuur nodig.
Maar welke noden hebben de fietsers in onze gemeente ?
De Koolmijnlaan en G. Gezellelaan slibben dicht met autoverkeer. Heusden-Zolder heeft als vierde dichtstbevolkte Limburgse gemeente een ongebreideld lokaal autogebruik ten koste van de actieve weggebruiker. Het wordt de auto té gemakkelijk gemaakt.
Studies tonen aan dat uitbreiding van een veilige fietsinfrastructuur één van de sleutels is welke leidt tot een modal shift. Verder dient de auto “op zijn plaats” gezet te worden : niet steeds voor de deur.
Hoe ervaren de inwoners het fietsen in onze gemeente ?
Volgens de Gemeentemonitor 2020 vindt slechts 4 op de 10 inwoners dat het veilig fietsen is in Heusden-Zolder en dat er onvoldoende fietspaden zijn.
In het 2-jaarlijks fietsrapport van het VSV geven inwoners in 2022 de fietsbeleving, -veiligheid en -infrastructuur in onze gemeente een 7 op 10 en in 2024 slechts een 6 op 10.
Het Grote Limburg Onderzoek klasseert Heusden-Zolder op de 25ste plaats van de 41 gemeenten met slechts een 5 op 10 na de vraag hoe de inwoners de kwaliteit van de fietspaden ervaren.
De gemeente-stadsmonitor Vlaanderen becijferde dat slechts 36% van de inwoners het veilig vindt voor de kinderen om naar school te fietsen.
Het STOP-principe zit in Heusden-Zolder in het slop. De reorganisatie door De Lijn van 6/1/2024 resulteerde in een aanzienlijke daling van het busaanbod.
De jaarlijkse tellingen van de NMBS toonden een daling van treinreizigers in de periode van 2013 tot heden. Het reizigers aanbod in het station van Heusden daalde van 245 naar 104 en in Zolder van 138 naar 93.
Waar de gemeente haar pijlen richt op de recreatieve en competitieve fietser laat ze blijkbaar de functionele fietser te veel achter.
De fietsersbond HZ
De fietsersbond trachtte in haar 5-jarig bestaan op een positieve, constructieve én kritische wijze een impact te hebben op het gemeentelijk beleid voor de actieve weggebruiker, namelijk de functionele fietser.
De samenwerking, participatie, transparantie en communicatie tussen de fietsersbond en de diensten vinden regelmatig plaats maar kunnen inhoudelijk beter. Het Decreet Lokaal Bestuur legt gemeenteraadsbesturen trouwens op een beleid te voeren op vlak van betrokkenheid van burgers en doelgroepen !
Uitdagingen
Vooral het structureel onderhoud van de bestaande fietsinfrastructuur is de laatste legislatuur onvoldoende gebleken. De functionele fietser stoort zich hieraan. Meer mensen op de fiets krijg je enkel door het aanbieden van een kwaliteitsvolle, veilige en onderhouden fietsinfrastructuur.
Met onderstaande voorstellen wil de fietsersbond het volgend fietsbeleid nog meer ondersteunen. Het functioneel fietsgebruik stimuleren is een gezamenlijk doel! Minder auto’s en meer fietsers zijn gunstig voor de verkeersveiligheid, de luchtkwaliteit en de gezondheid !


in een gemeente waar ´de auto´ nog steeds centraal staat en het bestuur regeert met ´n volstrekte meerderheid die ook nog eens de beslissingen neemt om de gemeenteraad heen, nml binnen ´t schepen college zal ´t zeer moeilijk zijn om politieke moed te tonen als er moet gekozen worden voor de fiets ten nadele van ´koning auto´, jammer en helaas maar de FB zal met deze realiteit moeten leren leven…