Vandaag organiseerde ’t Weyerke twee mooie fietstochten voor haar zorggebruikers: één in de voormiddag en één in de namiddag. Met hun indrukwekkende reeks rolstoelfietsen legden bewoners en begeleiders een stevig parcours van 15 kilometer af. De route vertrok vanuit ’t Weyerke en volgde deels het fietsroutenetwerk. De lastigste stukken bleken vooral de verbindingen van en naar dat netwerk.
De Fietsersbond Heusden-Zolder was aanwezig en focuste op de toegankelijkheid van het fietsroutenetwerk voor deze bijzondere, bredere fietsen. Wat meteen opviel: paaltjes en wegversmallingen vormen nog vaak een echte hindernis. Voor rolstoelfietsen is een vlot toegankelijke route geen evidentie.

Verder verdient de Nieuwstraat bijkomende aandacht. Er was enkel een smal fietspad en de stoepen zijn erg moeilijk begaanbaar. Deze straat loopt langs het domein ’t Weyerke en wordt veelvuldig gebruikt door de bewoners. De straat krijgt nu een nieuwe toplaag waarna er vanuit de gemeente kan gezorgd worden voor een veilige doorgang via belijning, ribbelstroken, een rode slemlaag of wat hier toegepast kan worden. Deze kunnen dan aansluiten bij het dubbelrichting fietspad van de Schobbenberg. De zorggebruikers en ook fietsers zullen dit erg appreciëren.
De tocht werd mee mogelijk gemaakt door Multimoove, het vrijetijdsteam van ’t Weyerke. Zij organiseren het hele jaar door activiteiten, zowel individueel als in groep. Hun aanbod bestaat uit ‘Multimaat’ – wekelijkse of tweewekelijkse vaste activiteiten zoals fietsen, tuinieren, koken of muziek – en ‘Multimix’, een gevarieerd programma van workshops en nieuwe ervaringen waarbij zorggebruikers telkens kunnen inschrijven voor een nieuw aanbod.

Multimoove beschikt over een mooie verzameling aangepaste fietsen, waaronder duofietsen en rolstoelfietsen. Maar het vinden van een geschikte route vraagt nog steeds de nodige voorbereiding. “Hoe rustiger en toegankelijker het traject, hoe meer we kunnen genieten,” klinkt het.
Een fijne dag dus, maar ook een reminder: ons fietsroutenetwerk kan en moet toegankelijker worden voor iedereen. Samen trappen we in de juiste richting!
Inderdaad, terechte opmerkingen. De meeste fietspad infrastructuren zijn nog uit nt tijdperk van ´koning auto´! Alle andere weggebruikers werden als 2de rangsburgers behandeld. ´n (moord-)strookje terzijde de ruime en snelle wegen voor ´koning auto´ moesten maar volstaan. Gelukkig is er stilaan ´n kentering gekomen (nieuwe fietspaden zijn´n stuk breder) Dat er in tegenstelling tot NL nog steeds teveel en met te smalle tussenopeningen harde, gevaarlijke en slecht zichtbare paaltjes gezet worden is momenteel zeker ´n werkpunt. Veel fietsen zijn immers de laatste jaren (veel) breder, langer maar ook sneller geworden dan vroeger en de meeste infrastructuur is helaas nog niet gevold.