Evaluatie van de herinrichting van de N729

De herinrichting van gewestweg N729, gedeelte Terlaemenlaan en in het bijzonder de aanleg van een dubbelrichtingsfietspad is de aanleiding voor de fietsersbond om te focussen op de ingrepen vanuit het standpunt van de fietser.


Op de kruising Termamenlaan en Westlaan rijden veel auto’s tot op het fietspad om een beter zicht te hebben op aankomend verkeer, het fietspad wordt hierbij volledig geblokkeerd.

UPDATE 161122: Ongevallen op gloednieuw fietspad: “Al voor de aanleg hiervoor gewaarschuwd”

Update 230822: een korte video werd gepost op facebook om zowel fietsers als automobilisten te waarschuwen dat ze vooral aan de Westlaan en Snelwegstraat extra rekening moeten houden met elkaar, op enkele dagen tijd werd het filmpje meer dan 6000 keer bekeken en 35 keer gedeeld. De gemeente had verwacht dat het dubbelrichtingsfietspad de veiligheid van de fietser ten goede zou komen omdat het dubbelrichtingsfietspad de op- en afritten van de autosnelweg niet zou kruisen maar de op- en afritten aan de Westlaan en Snelwegstraat zijn minstens even gevaarlijk. (https://www.heusden-zolder.be/veilige-fietspaden-terlaemenlaan)

Onderaan dit bericht de vele reacties van zowel fietsers als automobilisten waarbij wordt aangeven dat de herinrichting enkel onveiliger is geworden. Het betreffende Facebook artikel is via onderstaande link te bekijken, extra opmerkingen zijn ook via de gedeelde berichten terug te vinden, in totaal zijn er minstens 65 reacties van bezorgde fietsers en automobilisten:

Link naar het facebook artikel: https://www.facebook.com/100051545204268/videos/1211689953006813/

UPDATE 23JUNI22: twee auto’s gebotst op het kruispunt van de Terlaemenlaan met de oprit E 314 en de Westlaan (bron: internetgazet) https://www.heusden-zolder.eu/veel-schade-geen-gewonden-bij-botsing-1.aspx


Een overzicht van bijna alle reacties op het facebookartikel van 22 Augustus (alle namen werden vervangen door het woord “Reactie”)

Reactie

De auto’s sluipen kruipen voort om een glimp van links aankomend verkeer op te vangen….en mogelijk nog uit twee andere richtingen komend verkeer.

Een snelle fietser in de schaduw van de bomen in contrast tot de door de zon verlichte brug en bomen van de overzijde maken het niet gemakkelijker…..de fietser laten vertragen en laten “ participerend oversteken” bij manier van spreken gaat ongevallen vermijden .

Reactie

Ook aan de snelwegstraat kijken de auto’s vooral naar links en houden dus zo geen rekening met het dubbel fietspad, het is nog nooit zo gevaarlijk geweest voor fietsers als nu! Jammer!!!

Reactie

Blijf erbij dat daar een rond punt had moeten komen. Zowel beter voor fietsers als voor afwikkeling verkeer circuit.

Reactie

Rotonde en fietspad aan weerszijde. Volgens officiële statistieken gebeuren er 50% meer iets ongevallen op een dubbelrichtingsfietspad!

Reactie

Mooi voorbeeld van hoe je geen extra mensen gaat overtuigen de fiets te nemen!!!

Reactie

Klopt zeer gevaarlijk daar En zeker de oversteekplaats is een moordplaats. Die zie je als autobestuurder zeer slecht Binnen de week was die al kapotgereden

Reactie

Daar gaan nog zware ongevallen gebeuren!!!!

Reactie

ja denk het ook, daar moeten iets doen voor de veiligheid voor de fietser

Reactie

Als je de snuit van uw auto niet voor een stukje op het fietspad zet zie je geen steek. Is echt niet goed gemaakt… maar het is niet nodig om heel het fietspad te blokkeren zoals sommige hier doen. Slecht gemaakt is ook gemaakt zeker.

Reactie

Als wagen heb je hier (jammer genoeg) geen keuze dan tot op de helft van het fietspad te rijden om uberhaupt te kunnen zien of er al dan niet een fietser (langs beide kanten!) aankomt… Hopelijk gebeuren er hier geen zware ongevallen want het is zelfs voor ons buurtbewoners iedere keer opletten en als je hier niet gewoon bent te rijden dan kan ik mij voorstellen dat je voor je het weet ongewild een fout maakt.

Reactie

Ja moet toch aangepast worden. Voor er ongelukken gebeuren.

Reactie

En dan denken ze dat ze iets goed gemaakt hebben alleen maar onveilig .

Reactie

Een stevige rotonde was daar veiliger geweest

Reactie

Ook op de terlaemenlaan vergeet de fietser over te steken .en de oversteek plek is ook al een gevaar .van dubbel naar 1 rijstrook .levensgevaarlijk is het .

Reactie

Een paar haaientanden op het fietspad in beide richtingen en signalisatie voor de fietsers. Alle begrip voor de fietsersbond, maar dit is niet de plaats om voorrang op te eisen. Het is daar al moeilijk voor de wagens, dus laat die daar rustig en veilig kunnen oversteken. Mijn mening…

Reactie

Da heeft mijn echtgenote gisteren nog gezegt dat t daar levensgevaarlijk is.

Reactie

Had anders gekund 🙃

Reactie

Daar moeten ze de struiken en bomen weg halen ge ziet als auto bestuurder niet genoeg en en zo de fietsers in gevaar brengen

Reactie

Het Agentschap van Wegen en Verkeer, we hebben dat op een webinar met hen gezegd dat dit gevaarlijk gaat zijn. We hebben verschillende opties voorgelegd, waaronder Westlaan iets verleggen en ook rotonde maar dat hebben ze allemaal genegeerd! Het was Natuur en Bos die aan weerzijde geen vrijliggend fietspad wou! Die zijn precies keizer in dit land. Ze vonden de bermen langs de vijvers te waardevol om aan weerzijde een fietspad te maken, precies alsof de aannemer daar rekening mee heeft gehouden!

Reactie

Ik zat daar toen bij namens Fietsersbond Beringen dezelfde mensen deden de webinar voor de aanleg van de rotonde van Koolmijnlaan/Leysestraat/Beverlosesteenweg! Ik had toen hun gewaarschuwd dat door het wegnemen van de verkeerslichten het tijdens piekuren het gevaarlijker zou worden op het volgende kruispunt Koolmijnlaan/Laardijkstraat/Twaalf Meilaan omdat ze dan nog minder momenten gaan hebben om daar de weg te kruisen, zowel voor wagens, fietsers en voetgangers! Ik deed dat tijdens de webinar, via mail de dag nadien en een maand voor oplevering van die rotonde. Toen antwoordde ze me, we zullen wel zien! Binnen 3 maand op een druilerige winterochtend werd de 14 jarige Jason op het zebrapad aangereden en heeft dat niet overleeft! 

Reactie

Ja da’s daar heel stom gemaakt zowel voor de fietsers en automobilisten 🤨😵‍💫🤔🤔toch iets om over na te denken

Reactie

De kruising van de Snelwegstraat is gevaarlijker omdat je brug onderaf fietst en tegen de richting in en beperkt zicht. Best Snelwegstraat daar laten knippen voor gemotoriseerd verkeer en laten oprijden via Viverselweg of Onze-Lieve-Vrouwstraat. Gemotoriseerd verkeer zal altijd op het fietspad halt houden, anders hebben ze nog minder zicht op aankomende verkeer, dit hebben we te danken aan de gasten van “Natuur en Bos” die geen extra meter vrij wilde maken voor een fietspad aan weerszijde, die extra meter staan ze nu op het fietspad!

Reactie

natuur en bos is altijd de oorzaak. De ene keer kappen ze te veel, de andere keer te weinig. Kruispunt, zeker aan een autosnelweg = stoppen tot bijna stilstand met de fiets. Simpel. Ze hadden het kunnen ondertunnellen voor de fietsers, maar natuur en bos weer de schuld geven is een beetje gemakkelijk.

Reactie

Die fietsoversteek iets voorbij de Snelwegstraat gaat in het najaar het gevaarlijkst worden, wagens en vrachtwagens die willen afdraaien richting Antwerpen en Brussel en wagen die vanuit Bolderberg de brug volle vaart komt onderaf gereden

Reactie

De vernieuwde Terlaemenlaan, de nieuwe wegversmalling aan de brug op de Jeugdlaan. Ik had graag geweten welke verkeersspecialist uit H-Z dit bedacht heeft …

Reactie

De 50 km/u in de St Jobstraat (rond punt tot Stokrooie) met fietspaden, pechstroken en de woningen 50 m van de straat. En de geschilderde fietsen in gans Zolder dorp, waar geen kat komt.

In Heusden zie ik zo geen zotte dingen. Van Suskaberg tot de Post mag je zelfs 70 km/u, die je er niet haalt…

Reactie

En nog maar te zwijgen over het nieuw zebrapad met dikke gele palen om mini camera’s te dragen in ‘t midden vd O-L Vrouwstraat waar zelfs geen kruispunt of handelszaken zijn. Ik schat dat het zebrapad ne keer of 5 per jaar gaat gebruikt worden …

Reactie

Je ziet gene steek als je uit de snelwegstraat komt en je niet op het fietspad gaat staan. Dat is net het probleem.

Reactie

ikzelf heb al 10 duizenden km’s gefietst in binnen en buitenland, echter op dit kruispunt hou ik telkens mijn hart vast, zelfs 20km/h is hier te snel, echt een gevaarlijke inrichting dit.

Reactie

Is ook slim gemaakt, en een beetje snoeiwerk doet wonderen

Reactie

Het is er echt gevaarlijk in beide richtingen en ook in Bolderberg als je van de brug af komt moet je altijd goed de remmen dichtknijpen of je rijd iemand om of je zit tegen een deur van een auto

Reactie

Aan de andere brug in Boekt is dat juist hetzelfde ! Levensgevaarlijk.. elke keer knijp ik hem uit angst dat iemand te ver gaat

Reactie

Dit is idd zeer slecht gemaakt, je bent verplicht om met de auto op het fietspad te komen, anders kan je niet zien of er autos aankomen, zeer triestig, werken hebben vorig een jaar geduurd en het is slechter als ervoor

Reactie

Heel gevaarlijk,ze moeten er verkeerslichten maken.

Reactie

Keigevaarlijk daar!

Reactie

Een rond punt kan een oplossing zijn.

Reactie

Hoe moeilijk kan het zijn om dat fietspad 30 meter de Westlaan in te laten gaan ? Nog eenvoudiger is om daar haaientanden op het fietspad te tekenen en de voorrang af te schaffen . Als er dan fietsers staan te wachten kun je ze nog overlaten en stoppen voor het fietspad . Laat al die mensen die dit getekend hebben eens 3 dagen van 9 to 5 de brug eens 500 x doen met de fiets aan beide kanten ……

Reactie

snelwegstraat kant is het dezelfde situatie

Reactie

daar zie je helemaal niets als ze van de brug afkomen …..

Reactie

zo lang aan gewerkt gewerkt, een week langer werken en er stond een rotonde in plaats zo een gevaarlijk kruispunt, wat als er straks de school begint, en ze aan de andere brug beginnen, dat ze allemaal door de Westlaan moeten, daar moet je geen tekeningetje van maken.

Reactie

Beter een rotonde gemaakt !

Reactie

Zal waarschijnlijk eerst iets moeten gebeuren voor ze er iets aan doen.

Reactie

Moet de titel niet zijn “automobilisten opgepast” de fietsers hebben voorrang daar punt uit. Dat wil niet zeggen dat ik vind dat het ook slecht gemaakt is daar. Wie bedenkt nu iets dat fietsers 3 a 4 keer een drukke weg moeten dwarse op 1km?🙈

Reactie

Als de auto’s zo niet gaan staan , zie je bij het uitrijden veel te weinig, en de beplanting maakt het nog moeilijker, als je achter het fietspad blijft zie je al niks met het hoge gras, dit punt is heel gevaarlijk, misschien met nog wat meer ongevallen dat ze het door hebben, dit is helemaal geen verbetering, op een tekenblad is alles mogelijk , maar zie hier de praktijk,

Mijn mening er over

Reactie

De bomen afdoen,maar daar zullen de groen wel tegen zijn!!zou al veel oplossen,ik heb een mail gestuurd en dan komen ze 3 takken afdoen en dat is het!!

Reactie

Moesten ze zolang werken om een onveilig fietspad te maken !!!!

Reactie

Rij bijna dagelijks op dit fietspad en ben al meerdere keren bijna aangereden ondanks dat ik mijn snelheid aanpas. Richting Boekt is nog gevaarlijker vermits de bomen en struiken het zicht beperken van zowel de fietsers als het gemotoriseerd verkeer dat uit de Snelweg straat komt. MSsn kan de signalisatie betreffende het dubbelrichtingsfietspad beter of duidelijker??

Reactie

Zet er rode lichten… zoals bij afrit in lummen!!

Reactie

en de oversteek onderaan de brug dan, dat gaat niet opgelost zijn met lichten

Reactie

Kan er in België eens niets goed zijn van de eerste keer? Ze promoten fietsen maar qua veilig fietsen nog veel werk . En idd.er zijn ook roekeloze fietsers maar dat is nu niet aan de orde.

Reactie

Natuur en Bos wou die extra meter niet geven want de rand van de vijver was te waardevol, alsof die aannemer daar veel rekening mee heeft gehouden! Fietspad aan weerzijde had totaal geen inpakt op lange termijn, maar voor de fietsers wel. Dus we weten wie we verantwoordelijk moeten stellen als daar een dodelijk ongeval gebeurt! Dan die fietsoversteek onderaan een brug en moet je als fietser drie rijvakken oversteken, plezant voor ouderen die niet al te snel te been zijn! Er is nog maar pas een ongeval gebeurt onderaan een brug en ook daar nog niet zolang geleden heraangelegd, daar konden ze vroeger via jaagpad naar de andere zijde in Zutendaal, na her aanleg niet meer! 

Reactie

Die fietsoversteek iets voorbij de Snelwegstraat gaat in het najaar het gevaarlijkst worden, wagens en vrachtwagens die willen afdraaien richting Antwerpen en Brussel en wagen die vanuit Bolderberg de brug volle vaart komt onderaf gereden die dan totaal niet ziet of er een fietser oversteekt. Waarschijnlijk een oudere niet snel te been en komt Stef Willems van VIAS achteraf zeggen dat vooral ouderen op een e-bike onder de dodelijke slachtoffers zijn in Limburg en Lydia Peeters organiseert dan bij OKRA+ fietslessen met e-bikes. Ik heb op zich niets tegen zulke fietslessen. Maar de oorzaken ligt vooral bij het aanleggen van gevaarlijke oversteken waar snelheid veelal te hoog is, ook bij het aanleggen van steeds meer dubbelrichtingsfietspaden waar 50% meer ongevallen gebeuren! Maar de stakeholders waar het Agentschap van Wegen en Verkeer mee overlegt kijken enkel naar hun eigen belangen zoals “Bos en Natuur”, “De Vlaamse Waterweg”, “NMBS” en dit aangevuld met politiekers! In het beste geval zit er hier of daar een recreatieve fietser bij aan tafel, een functionele fietser niet want dan nemen ze zulke idiote beslissingen niet!

Reactie

LEVENSGEVAARLIJK is het daar en de oversteek onderaan de brug ook! En als automobilist moet je op 4 plaatsen tegelijk kijken om over te steken…

Een overzicht van bijna alle reacties op het HBVL-artikel van 16 Nov 22

Reactie

We gaan eerst een paar zware ongevallen laten gebeuren om te zien of de voorspellingen wel kloppen. Daarna zullen we overwegen of we de situatie eventueel zouden kunnen aanpassen.
Ondertussen kunnen er nog een paar ongevallen gebeuren.

Reactie

Tweerichtingsfietspad : altijd heel slecht idee.

Reactie

Ze hadden daar een rotonde moeten maken en gewoon beide kanten gloednieuwe fietspaden …

Reactie

Heel erg gevaarlijk daar… zeker als je van de westlaan oversteekt naar de autostrade.

Reactie

Klopt! En als je dan de snelwegstraat uitrijdt richting Jeugdlaan stelt zich hetzelfde gevaarlijke probleem! De snelwegstraat heeft aan beide zijden een gevaarlijk fietspad! Want daar moet je ook op het fietspad gaan staan om zicht te krijgen door de beplanting!

Reactie

ja daar heb ik toen toch 5 jaar geleden die fietser tegen mijn auto gehad.Had toen veel erger kunnen aflopen met die mens. Nooit nog iets van gehoord maar het is na al die jaren nog even gevaarlijk daar. Die haag aan dat huis op de hoek vd snelwegstraat neemt al het zicht weg naar het fietspad.

Reactie

Van de Westlaan richting Terlaemenlaan , aldus je hier de Terlaemenlaan wil oprijden of oversteken is schrijnend, je moet op het fietspad staan om rechts en links auto’s zien aan te komen, westlaan inrijden moet je al de moeite van de wereld doen om fietsers die onderaf gevlogen komen op te merken, in heel zijn lijn is dit gewoon een heel gevaarlijke situatie, gelukkig is er nog niet al te veel gebeurd, maar wat als dit straks wel zo , dan zijn er al zo veel mensen die dit aanhaalden waar geen gehoor aan gegeven is , wat dan.

Reactie

Super gevaarlijk daar …. Fietsen dat durf ik niet meer …

Ze moeten daar verkeerslichten zetten zoals in lummen als van de autostrade komt
Nina Bukenbergs Ik moet uit de snelwegstraat komen en heb er al verschillende op de grond zien zitten die omver gereden zijn.je ziet als automobilist echt niets zowel voor uit als in te rijden.het is daar zo al verschrikkelijk druk en dan dat eenrichtingsfietspad nog.ik moet er helemaal gaan opstaan of ik zei door de bomen geen fietsers afkomen of door de betonne blokken geen autos afkomen.heel gevaarlijk.

Reactie

Ik vind het nog gevaarlijker als je komende van de autostrade afrit moet oversteken om de Westlaan in te rijden. Ik weet dat er aan de overkant een dubbel fietspad ligt (sommige mensen weten dit niet) maar zelfs dan als de zon laag staat of als het donker is en/of er veel verkeer is waardoor hier al je aandacht naar toe gaat is het levensgevaarlijk voor de fietsers want deze vallen vanaf de overkant van de straat echt niet op of zijn door het verkeer gewoon onzichtbaar/zitten in een dode hoek…

en dan zie je nog niets door iemand die langs u komt staan richting boekt en bolderberg. Heb dan het gevoel dat ik gesandwiched wordt

Reactie

Weeral een typisch voorbeeld van een project dat enkel op de tekentafel is uitgewerkt zonder ter plaatse eens te gaan kijken.

Reactie

Onlangs hebben we een fietser aangereden op dat punt, gelukkig was de schade beperkt voor hem! Maar het is er levensgevaarlijk!

Reactie

Het is daar langs alle kanten gevaarlijk en moeilijk heel slimme architect heeft het getekend 

Reactie

Echt een levensgevaarlijke situatie daar, het is elke dag uitkijken wanneer je de straat indraait! Ogen te kort heb je. 

Reactie

100 % zowel als bij in en uitrijden ( en vooral voor de speedelecs . Voor dat je ze gezien hebt zijn ze bij je !

Reactie

Ja, ze zijn bij u zonder dat je ze gezien hebt!

Reactie

Niet alleen aan de Snelwegstraat gevaarlijk. Ook voor automobilisten die van de westlaan komen een heel gevaarlijke verkeersituatie.

Reactie

Wacht maar tot het voorjaar komt. Meer fietsers dus nog meer risico op ernstige ongevallen. Onbegrijpelijk dat dit ooit goedgekeurd is. Het is echt een kwestie van tijd dat er doden vallen. Hopelijk wordt er snel Iets aan gedaan.

Reactie

Levensgevaarlijk!!

Reactie

Zeer gevaarlijk moet toch zeer goed opletten

Reactie

Ik woon daar en het is inderdaad een gevaarlijk situatie.

Reactie

Wacht maar op de lange avonden, en dan ne fietser zonder licht!

Reactie

Een tweerichtingsfietspad is vragen om problemen en is een gevaarlijke verkeerssituatie. Weggebruikers zijn er niet vertrouwd mee.

Gerelateerd

Beveiligd: Evaluatie van de fietsstraten in Zolder-centrum

Fietsstraat: wat zegt de wet? bron: veiligverkeer.be Een hart voor veiligheid Verkeersveiligheid blijft uiteraard een topprioriteit in ons beleid en dat heeft duidelijk zijn weerslag in het plan....

Fietsersbond ondersteunt de fietsstraten

De gemeente richtte in Zolder- en Heusden-Centrum heel wat fietsstraten in. De Fietsersbond is hier bijzonder blij mee. Wel blijkt dat het nog niet voldoende geweten is dat inhalen met de auto in deze zones verboden is. Dit leidt tot gevaarlijke situaties waarbij de bestuurders een boete riskeren.

Dossier: Zolder-Centrum – invoeren van één grote fietszone

Klik hier indien het bestand niet zichtbaar is of klik op de downloadknop:Download

Dossier: Omgeving Kerk Heusden Dorp

De auto neemt nog steeds het leeuwendeel van de openbare ruimte van Heusden Dorp in. Er is te weinig ruimte voor de fietser, voetganger en...

Dossier: Groene boulevard. Heuvel – Schans: het kan anders!

De straten Heuvelstraat, Halbeekstraat, Schansstraat en Kleuterweg vormen een ronde met in het midden de Halbeekvallei (natuurgebied). Ze zijn voor de actieve weggebruiker (fietsers, voetgangers, personen met een handicap) erg onveilige wegen. Er is geen fietspad, nauwelijks een voetpad en er wordt te snel gereden.

Fietsersbond voorstander van een autofilter op de Drij Dreven

De Drij Dreven is een sluipweg voor autoverkeer dwars door een natuurgebied. Dit heeft nadelige gevolgen op vele gebieden. Het is er onveilig fietsen en wandelen door het (soms erg snelle) autoverkeer. Er is kans op het aanrijden van overstekend wild. Ook is dit een uitverkoren plaats om te sluikstorten.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Vanaf nu kan je 3-maandelijks fietsnieuws en inspiratie ontvangen in je mailbox! Hoe werkt het? Vul hieronder je mailadres in en klik op "inschrijven". Wij zorgen voor de rest!

Fietsersbond Heusden-Zolder verbindt zich ertoe uw e-mailadres uitsluitend voor de bovenvermelde doeleinden te gebruiken. Het zal in geen geval gebruikt worden voor politieke, commerciële of andere doeleinden.